Názory
Názor: Recept na úspěšný Instagram. Počesku.

Názor: Recept na úspěšný Instagram. Počesku.

„Prvních 5tisíc sledujicích získá voucher na 3000,-

  1. Sleduj nás
  2. Sdílej nás ve stories
  3. Do 48 hodin vouchery zašleme do DIRECTU

Pouze po Evropu.“

Takhle doslovně (a absurdně) znělo CTA sdělení na profilu „Foot Lockeru“, jehož profilové screenshoty zaplavily středeční Stories. Pokud v tuto chvíli vůbec nevíte, o co se jedná, volně proscrollujte až k části začínající slovním spojením O co vlastně šlo? kde se propracujeme k podstatě článku. Jak je pro mě typické, ta první část totiž bude dost vztekací.

Rozčiluju se často.

Ale většinou pro to mám nějaký důvod. Štvě mě něčí (v mnoha případech i moje) neschopnost, neplnění deadlinů nebo akutní nedostatek zdravého rozumu jednotlivce či skupiny. Dnes se víc rozepíšu o té poslední možnosti. To, co se ve středu událo v prostředí českých Stories totiž zatím nemělo obdoby.

Uživatelé začali hromadně sdílet screenshoty, které prokazovaly, že se stali followerem určité značky. Feedy se začaly plnit. A napětí se zvyšovalo. „Vešel jsem se do těch prvních 5 tisíc? Přijde mi ten voucher nebo nepřijde? Pro jistotu zčeknu e-shop Foot Lockeru, abych věděl, jaký príma tenisky si za to pořídím.“

Když si spočítáme, že každý český uživatel má na svém profilu průměrně 500 followerů, je vysoce nepravděpodobné, že by sdělení o této skvělé nabídce a promyšleném “marketingovém” tahu mohla někoho minout. Pokud jste jej neviděli vy, tak ho na 99 % viděli všichni vaši přátelé.

O co vlastně šlo?

Během středečního dne se rozmohl na Instagramu takový nešvar. Několika populárním značkám (Foot Locker, Nike, Calvin Klein …) byla založena fejková alternativa profilu. Popisek těchto profilů byl navíc vyšperkován jasným “call-to-action” sdělením, kterému na věrohodnosti moc nepřidávalo množství gramatických chyb a překlepů.

To nicméně neodradilo soutěžichtivé uživatele, kteří množstvím “follows” rozhodně neplýtvali a navíc nadšeně fotili a sdíleli screenshoty, které dokazovali, že se opravdu stali fandou jakýchsi pochybných profilů. A pak čekali.

    

A čekat budou asi dlouho.

Jestli totiž i vy očekáváte, že bude mít tohle Stories happy end a všem 5 tisícům followerů Foot Locker někdy v budoucnu pošle voucher na boty, zklamu vás. Nic takového se nikdy nestane a věřte mi, že majitelé těchto podvodných profilů ani nikdy nic podobné nezamýšleli.

Autoři tohoto fórku totiž moc dobře vědí, co dělají. Jsou to lidé, kteří spoléhají na “masovou paniku” a viralitu sdělení. Protože co je těžké na tom, dát follow a sdílet to. Voucher na nákup bot v hodnotě 3.000,- vám ale přece každý den před nosem nepřistane. „No co, tak to zkusím, však Stories skoro nepřidávám, tak tam aspoň budu něco mít..“

A už jste v pasti.

Majitelé profilu si mnou ruce s narůstajícím množstvím nových fans a těší se, „za kolik tenhle novej vytuněnej profil prodaj.“ Přejmenovat profil na Instagramu je totiž neuvěřitelně jednoduché. Prostě jen dáte “edit” a hle – z Calvina Kleina jsou najednou Hnojiva Novák s.r.o. a fíha, mají skoro 10.000 followers?

“Jak je to možný?
No asi dobře pracujou s komunitou!”

Po získání dostatečného množství followerů se profil zreviduje. Vymaže se soutěžní CTA, nahradí se nudným popiskem, k čemu všemu jsou hnojiva dobrá, a že si je nyní pořídíte se skvělou slevou přes e-shop. Vymaže se úvodní fotka se spodním prádlem značky Calvin Klein a najednou tu máme zbrusu nový profil, který se odlišuje od těch “opravdu nových” 2 fakty.

Má 10.000 followers a absolutně nerelevantní a nesourodou skupinu lidí, označovaných jako followers.

Těm se totiž komunita říkat nemůže. Komunita je spolek uživatelů, kteří mají stejné zájmy, něco (v ideálním případě produkt, služba, značka) je spojuje. Předávají si navzájem či právě se značkou poznatky, vzájemně si pomáhají. Učí se, poznávají víc, zjišťují podrobnosti.

Přitom Hnojiva Novák s.r.o. může být celkem fajn firma.

Šéf i zaměstnanci se navzájem respektují, pracovní doba je přívětivá, obchody šlapou. Ale pak přijde nějaký takový marketingový specialista, který vám za velmi výhodnou cenu zajistí již zajetý profil na Instagramu, a chce za to jen tolik a tolik. Vy jako člověk (a teď to hodně zjednodušuji), který celý život řeší kdy a jak prodávat hnojiva, víte prd. Přijde vám to jako super věc. “Skvělý, to nebudu muset nic řešit” a na nabídku kývnete.

Dřív nebo později začnete přicházet na to, že vám ten “Instáč ňák nešlape”. No bodejť, když zobrazujete obsah lidem, kteří čekali voucher na boty. O budování nějaké komunity tu také nemůže být moc řeč. Protože i kdyby se nakrásno někdo z těch 10.000 followers zajímal o hnojiva, nebude jich rozhodně víc jak 1 %.

No jo, ale co teď s tím?

Existuje jedna univerzální rada. Vykašlete se na to. Založte si profil nový. Raději si dejte práci s vybudováním vlastní, reálné a naprosto relevantní komunity, která vaši značku respektuje, denně využívá a nebo ji vnímá jako lovebrand.

Stokrát se vám to vrátí.

Sociální sítě jsou totiž médiem, kterého si ceníme právě proto, že přicházíme do přímého styku se zákazníkem. Jsme schopni ihned zapracovat feedback, a v případě, že spolupracujete s šikovným community managerem, můžete i ze značky hnojiv udělat prémiovou značku, ke které budou zákazníci vzhlížet a rádi se na vaše stránky vracet.

Nesnažte se proto obejít něco, co prostě obejít nejde. Nesnižujte poctivou agenturní práci a raději se na nás obraťte. Na budování komunit totiž budete potřebovat profíka. Ale dejte si pozor na to, koho si vyberete.

 

Sdílet tento článek
Provozovatel webu, společnost Socialsharks s.r.o., Jankovcova 1522/53, 170 00 Praha 7, IČ 014 170 70, jako správce osobních údajů, zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro fungování webových stránek a pro analytické účely a v případě vašeho souhlasu také pro retargeting. Více informací. Souhlasím