Nemusíte mít milionové rozpočty, abyste dělali skvělé výsledky. Na Facebooku to jde za pár set korun. Stačí vědět, kdo jsou vaši potenciální fanoušci a jak jsou zvyklý konzumovat obsah na sociálních sítích. To celé kombinovat s vhodným vizuálem a… někým, kdo tomu rozumí.
V Socialsharks pracujeme s velkými klienty – a s tím se pojí i velká čísla v rozpočtech kampaní. Taková čísla jsou bohužel často mimo finanční možnosti drobných projektů a firem.
Na konci roku 2016 mě skrze produkční agenturu oslovil kamarád – bubeník a frontman české funkové kapely. Chtěl, abych kapele pomohl získat co největší zásah s novým klipem. Finance ale spolklo nahrávací studio a samotná realizace klipu, takže na samotnou reklamu se těžko shánělo alespoň těch pár peněz, které by umožnily použít standardní postup: otestovat několik hypotéz, potom zvolit vhodný cíl propagace a díky tomu stáhnout další investice na co nejpříznivější poměr cena/výkon. Jelikož mě jejich hudba baví, rozhodl jsem se jim nabídnout své služby pro bono. Muzikanti přece musí držet při sobě!
Na délce záleží!
Aby byl zásah maximální a ceny jsem stáhl co nejvíce k zemi, držel jsem se několika stěžejních požadavků, které vyplývají z dlouhodobých poznatků:
- Klip je věc živá, musí se propagovat pohyblivým formátem
- Nebude se propagovat celý klip na Youtube, ale použije se sestříhané video s odkazem (Video+CTW)
- Video v reklamě nepřesáhne 15 vteřin, aby uživatel šetřil data a sdělení se předalo za krátký čas
- Pro cílení se použijí Lookalike audiences vytvořené z referenčních okruhů (fans, engaged), ty se dále zúží podle zájmů a v reklamách navzájem vyloučí
- Rozpočet se rozloží do co nejdelšího horizontu, aby reklamy měly delší čas využít aukce na Facebooku
What the funk!?
Kapela byla schopná do druhého dne požadované vizuály (wow!). Ty se následně použily v několika variantách a kombinacích thumbnailu, textace a cílové skupiny. Celkem tak vzniklo 36 reklam, které se hlídaly, aby se utrácelo nejvíce tam, kde budou ceny (CPM, Views) nejpříznivější. Jak to dopadlo? Tady jsou výsledky na konci devátého týdne:
- 93 283 uživatelům se reklama zobrazila s frekvencí 3,25
- 303 305 krát se reklama zobrazila celkem
- 91 785 krát uživatelé viděli alespoň 3 s videa
- 0,01 Kč je cena za jedno spuštění videa (menší cenu Facebook neumí!)
- 3,89 Kč je cena za 1000 zobrazení (CPM)
- 7 227 získala reklama kliknutí, z toho 3 376 prokliků na web á 0,35 Kč (CPC)
- Každý třetí uživatel se dokoukal až do konce
“Pane DATA, nastavte kurz…”
To celé stálo klienta (kapelu) 1 178,55 Kč v reklamních investicích a zatímco čtete tyhle řádky, reklama stále běží a sbírá další výsledky. Navíc, jelikož se pro celou kampaň používají referenční okruhy uživatelů, které se takovým zásahem dále aktualizují, poskytují data z kampaně perfektní startovní čáru pro další propagaci. Takový úspěch ovšem člověk nemůže očekávat všude. Je podmíněný nejen samotným know-how marketéra, ale také kvalitou produktu, který lidem ukazuje, a v neposlední řadě: důvěrou klienta v to, že řešení, které mu specialista navrhuje, je tou správnou cestou.
Jak by řekl jeden komik: “A vo-vo-vo tom to je!”