Každý se mě ptá, proč Gruzie. Už od založení Socialsharks v České republice jsme měli ambice jednou působit mezinárodně a spravovat sociální sítě našich klientů po celém světě.
Rozhodnutí založit pobočku v Gruzii předcházelo setkání s Nickem Bolkvadze v srpnu 2014. S Nickem jsem se poprvé potkal v době, kdy jsem se čerstvě přestěhoval do Prahy, a chystal se k oficiálnímu založení Socialsharks. Po tom, co jsme si krátce popovídali o tom, co je u nás nového, se Nick zmínil, že by ho zajímala nějaká další spolupráce. Nakonec jsem mu nabídl práci business manažera pro žraloky.
Vývoj nabral rychlý spád někdy v prosinci, když mi Nick těsně před Vánoci napsal, že si myslí, že by nyní byla ta správná příležitost otevřít pobočku v jeho rodné Gruzii. Místní trh se v té době velice rychle vyvíjel a nabízel prostor k představení našich služeb a zkušeností v oblasti sociálních médií. Ze začátku vypadala tato představa nereálně, že se to opravdu děje jsem si uvědomil až když jsme seděli v Gruzii na úřadě a registrovali nově vznikající pobočku.
Než jsem potkal Nicka, ani jsem toho o Gruzii moc nevěděl. A asi jako hodně z nás jsem si vytvořil nějaký obrázek podle obecných předsudků. Doufal jsem, že budu mít alespoň dobrou historku o tom, jak jsem kdysi cestoval do post sovětské země s kufříkem plným peněz. Nakonec jsem byl trochu zklamaný, protože částka kterou jsem ve stodolarovkách převážel, se mi v pohodě vešla do kapsy. A navíc jsem se nestačil divit, když jsem zjistil, že založení firmy trvá v Gruzii sotva 20 minut, a není třeba téměř žádné papírování. Pokud vás zajímá, jak to v Socialsharks Georgia vypadá, sledujte mě na Instagramu a na Facebooku.
Naše gruzínská pobočka nedávno oslavila svoje druhé narozeniny. Za dobu existence jsme pracovali pro více jak 20 klientů (letiště, banky, telefonní operátory, FMCG klienty TOP hráčů na trhu, neziskové organizace atd.). Co hodnotím asi jako největší výzvu bylo vybrat ten správný tým, který by poskytoval stejně kvalitní služby jako tady v Česku, a zároveň byl motivovaný na sobě neustále pracovat, jelikož social media trh se neustále vyvíjí. Zároveň jsme museli přesvědčit firmy a jejich manažery, že sociální média nejsou jen hezká firemní nástěnka, ale přináší skutečné business výsledky.
Dnes mají naše reklamy v Gruzii každý měsíc přes 50 milionů zobrazení. Mezi naše nejúspěšnější kampaně řadíme například případy, kdy jsme prodali 29 realit za pouhých 16 hodin, zvýšili návratnost reklamy o 60% nebo dosah videa o 900%. Po dvou letech už v gruzínském akvárku plave celkem 12 žraloků.
Měli jsme štěstí? Ano měli, částečně. V byznyse je potřeba vědět kdy máte štěstí, ale štěstí přeje připraveným. Vše co dělám dělám s tím, že chci být absolutně nejlepší.
Co jsem k tomu potřeboval:
- Odhodlání. A neposrat se z toho. Bolí to, stojí to peníze, ale pokud nejste odhodlaní vytrvat i kdyby Vás to mělo položit, tak to nedělejte.
- Nedělat kompromisy ve kvalitě a přístupu. Každý trh sice vyžaduje trochu jiný přístup a každý vás bude přesvědčovat, ať děláte kompromisy. Ale to držet se toho, co je hlavním důvodem, proč existujete, je dělící čárou mezi úspěchem a neúspěchem.
- Marketing, marketing, marketing. Většina investice v Gruzii padla na marketing. Přitáhnete kvalitní lidi, kvalitní klienty, kvalitní příležitosti. Udělejte z tamních lidí hvězdy, o zbytek se postará trh.
- Zapálený tým. Mnohem důležitější než dovednosti jsou nadšení pro věc a talent. Ano, mohl jsme najmout zkušenější a drahé mezinárodní manažery a ulehčit si cestu, ale ulehčil bych si ji? Protože social media je trh, který teprve utváříme, a já potřeboval lidi, kteří ten trh utvářet opravdu budou.
- Optimismus. A to těch chvil, kdy mi všichni od finanční ředitelky po COO říkali, ať se na Gruzii vykašlu, a zároveň nás to málem položilo, opravdu nebylo málo. Já jim to říkal.
For English version of this article see my LinkedIn.