Když máte klienta, který vyrábí kávu, nemusíte se bát, že budete v kanclu potkávat chodící mrtvoly. Tohle ale není článek o závislosti kreativců na dvojitém turku. Je o tom, jak jde produkt, který na sítích prodáváte, přetavit (překapat?) do originálních dárků pro vaše fanoušky. Doba čtení: 1 espresso.
S klientem Mokate spolupracujeme v době publikování článku už dvaadvacet měsíců a za tu dobu se nám podařilo vybudovat komunitu čítající na dvě desítky tisíc českých fanoušků kávy a cukrovinek. Ze začátku byla celá komunikace postavená jen na máslových cookies, ale postupně se přidávaly další a další produkty z portfolia firmy, až se i stránka na Facebooku přejmenovala na Caffeteria Mokate, a jak název napovídá, káva začala hrát podstatnou roli.
Produkt jako prostředek, začátek i konec
U klientů se snažíme, aby produkt byl v reklamě nejenom objektem, ale i samotným prostředkem a “pointou” vizuálu. S touhle myšlenkou jsme celou komunikaci odstartovali hravými posty se sušenkou v hlavní roli.
Komunikační linkou se přitom neslo úplně opačné sdělení, než u brandové reklamy čekáte: neměli byste ty sušenky jíst, jsou velmi sladké a tučné! A když už, tak jen občas, za odměnu! Právě toto sdělení a zároveň nenucený smysl pro humor vedly k tomu, že se mladé dívky, které byly hlavní cílovou skupinou, snadno ztotožnily s – pro ně často neznámou – značkou cukrovinek, a díky tomu rostla základna fanoušků o několik stovek každý týden.
#KávaJeUmění
Jak své nové fanoušky odměnit? Jasně, můžete jim poslat balíček produktů, ale to je na kreativní agenturu málo. Produkty fanoušci použijí a… tím to končí. Chtěli jsme jim dát něco skutečně originálního, skutečně personalizovaného. Něco, co bude mít trvalejší charakter. Proto jsme se rozhodli jít kreativnější cestou.
Ve spolupráci s ilustrátorkou Beátou Churou (Sledujte její Instagram) jsme vytvořili sérií teasovacích obrázků a videí, které kombinovaly stockové fotografie s ruční malbou, kde samotná káva sloužila jako výtvarný materiál. Ty upozorňovaly, že s námi mohou fanoušci na Instagramu soutěžit a vyhrát portrét malovaný kávou, podle vlastního zadání. Ze soutěžních postů pod hashtagem #kavajeumeni jsme nakonec vybrali 5 slečen, kterým Beáta podle zaslané fotografie namalovala osobitý obraz.
Všechny výherkyně chtěly nechat zachytit nějaký důležitý moment v jejich životě. Beáta pak měla za úkol dodat původní předloze fantazijní prvky, na základě toho, co nám o sobě slečny prozradily, nebo komu chtěly obraz věnovat. Díky tomu jsme dokázali spojit jejich osobní příběhy a emotivní okamžiky přímo s kávou Mokate. A to doslova!
Proč o tom píšeme?
Jestli i vy chystáte pro své fanoušky soutěž na sociální síti, zkuste se na chvíli oprostit od primitivních výzev typu “sdílejte a vyhrajte”. Jednak to může být za hranou pravidel samotného Facebooku, ale hlavně – získáte tak jen spoustu interakcí od lidí, které jinak jako firma vůbec nezajímáte. Naopak, když dáte lidem jednoduchý kreativní úkol (v tomto případě měli vyfotit pohodovou fotku s kávou), teprve se zbavíte “soutěžní mafie” a zbudou Vám ti, kteří o Vaši značku skutečně stojí.
A to jsou lidé, které chcete odměnit!