Novinky
NÁZOR: 3 kreativní návyky, co mi v 2019 dělaly radost

NÁZOR: 3 kreativní návyky, co mi v 2019 dělaly radost

Leden sice potřebuje více shrnutí předešlého roku asi jako Řepka problémů se zákonem, ale i tak si to dám dnes za BOGEY, tedy + 1 a zkusím si ukrást 5 minut vašeho času.

Chtě nechtě jsem se ke konci roku věnoval důkladnějšímu sebestalkingu facebookových a instagramových zdí našich klientů. Připomenout si, zrekapitulovat, hledat mezery i příležitosti, poučit se, ještě jednou se poplácat po zádech, ještě jednou přetrpět faily.

Je to prostě taková guilty pleasure všech social media specialistů. A navrch super cvičení sebereflexe.

A z něho se teď hodlám vypsat a přidat 3 konkrétní myšlenkové pochody, které mě na přemýšlení lidí v mém týmu bavili a každý den se nám hodí.

V listopadu to pro mě k tomu byly přesně dva roky, kdy jsem se v Socialsharks ocitl na pozici teamleadera jednoho z týmů Social Media specialistů. Společně s nimi pak ten minulý rok mohl vyjít na cca desítky kampaní, strategií, reportů, ale i hodin, které šly vniveč a stovky postů k tomu.

Jinými slovy, práce Social Media specialistů je každodenní bitva, kterou ale vedeme hlavně sami se sebou. Ten první “boj” totiž pácháme s naším vnitřním hlasem – ne s deadlinem, grafikem, šéfem či klientem.

A to je bitva, na kterou je třeba myslet, ale i trénovat a třeba se přiučit i něco nového.


Za mě jsem z našeho týmu vybral tyhle 3…

1) Osvojte si kouzlo druhé asociace

Oni nám ty rychloobrátkový kolečka sociálních sítí tak trochu nedávají na výběr. Jestli má Facebookový post ve Feedu primetime zhruba 120 minut, tak pro uživatele to není ani pár vteřin (většinou). A takových postů potřebujete denně/měsíčně/ročně opravdu hodně.

Běžně se pak člověk upíná k první asociaci, která se zákonitě dere na povrch nejrychleji. Přidejme k tomu nějaké to exponované datum, jako je třeba Valentýn, a rázem jsou na všech profilech pouze srdíčka všech tvarů a podob. Nehledě na to, zda prodávají plenky nebo večeři pro jednoho.

Neříkám, že samotná srdíčka jsou špatně, často svůj účel plní. Ale podle mě je důležité si zautomatizovat vnitřní proces, který vám našeptá zamyslet se ještě jednou, jinak. Zapnout vnitřního kritika a probudit v sobě hlad po lepším copy, obrázku, nápadu, vtipu, osvojit si to kouzlo druhé asociace a nepřidat se do šedi. 

Není pak i od věci se sám sebe zeptat:
Zasdílel bych si tenhle příspěvek na svůj Facebook?

Tak nám třeba k Halloweenu pod rukou vznikají i takové příspěvky.

  • Do běžného obsahu.
  • S nápadem.
  • Vizuálně zajímavě.
  • S insightem pro cílovku.
  • Bez jediné dýně.

A ruku na srdce, takové příspěvky se s klientem schvalují vždy lépe.

2) Nehrajte si se všemi hračkami v košíku

V posledních letech se Facebooku na svých platformách poměrně dařilo nás rozmazlovat svými nejnovějšími hračkami. Hodně jsme jich vyzkoušeli, hodně jich používáme doteď. Hodně jich je ale také k ničemu.

A nejvíc je k ničemu těch, které neplní svůj původní účel nebo se používají jen proto, že jsou “trendy buzzword”. Přesto, že formát reklamy je téměř to poslední, co nás v kampani zajímá.

Minulý rok byl další z těch velkých pro chatboty. A i my jsme jedním z nich rok nedávno zakončili. Pro Nutellu jsme si připravili facebookového adventního chatbota. Ale ne jen proto, abychom nějakého měli a mohli si ke konci roku zatančit oslavné rituály.

Proč?
Během prosince si Nutella na webu připravila sérii receptů a DIY návodů, které postupně odhalovala. Naším úkolem tak bylo přijít s dostatečně atraktivní komunikací, která udrží pozornost uživatelů co nejdéle v nabitých týdnech před Vánoci.

A to by běžné reklamy v prosincové záplavě sami nezvládly.

Použili jsme proto chatbota takového:

  • Který se sám denně připomínal s novým adventním okénkem.
  • Který sám náhodně losoval výherce sladkých balíčků.
  • Který nám pomohl s trafficem na web s recepty a vánočními DIY návody.
  • A který nám za minimální media spend pomohl vytvořit 63% retenci uživatelů během 2 týdnů od oslovení.
  • A který v průměru každého uživatele oslovil 5,4x.

#MissionAccomplished

3) Nenuťte ambasadora dýchat za vás

Je to vcelku samozřejmost – správný výběr tváře značky je alfa omega. V influencer marketingu si prostě nejdřív uděláte názor na obličej, ještě než přečtete první řádky.

My jsme v tomhle ohledu měli „štěstí“.

S Metaxou jsme minulý rok představili hlavní tvář pro CZ/SK trh – Ondru Novotného. Moderátora, majitele Oktagon MMA, sportovce, stoupající hvězdu Instagramu a hlavně férového chlapa s velmi kladným přístupem k hodnotám značky, včetně jeho života v Řecku.

A přesně takového ho s klientem propisujeme do obsahu. Což by prostě nešlo, aniž by za “nás” Ondra nedýchal již dávno před tím.

Rovnice roku 1 mi tak vychází celkem pozitivně a těším se na výsledek toho příštího.

Metaxa Ondřej Novotný = Ondřej Novotný Metaxa.

Čeká nás toho i dál opravdu hodně a já se nemůžu dočkat.

Za to všechno díky. <3

Sdílet tento článek
Provozovatel webu, společnost Socialsharks s.r.o., Jankovcova 1522/53, 170 00 Praha 7, IČ 014 170 70, jako správce osobních údajů, zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro fungování webových stránek a pro analytické účely a v případě vašeho souhlasu také pro retargeting. Více informací. Souhlasím