Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Inspirace, Novinky, Tipy
5 SOCIAL MEDIA trendů pro rok 2017

5 SOCIAL MEDIA trendů pro rok 2017

Na zdi v kanceláři máme napsáno, že měníme marketing. Mnoho lidí se domnívá, že sociální média mění chování uživatelů. Ač to tak pro nezasvěceného může vypadat, tak tomu tak není. Mise Facebooku to podle mě vystihuje nejlépe: Dát lidem “Power to share”. Sociální sítě nám dávají další způsoby, jakými komunikovat. A právě to, jak firmy komunikují se svými stakeholdery, sociální média mění.

English version of this article on my LinkedIn.

1. User Generated Content

Klesá důvěra v klasické uhlazené reklamy a vidíme nárůst mnohem autentičtějšího obsahu. Uživatelé jsou ochotni snížit nároky na kvalitu obsahu, jen aby dostali reálnější obsah, a dostali ho rychleji. Vzestup Youtuberů a online celebrit se statisíci shlédnutími za nulové rozpočty ukazuje na rostoucí mezeru mezi tím, jaký obsah firmy vysílají do boje o pozornost uživatelů, a jaký uživatelé touží konzumovat.

Také jsme jako marketéři zapomněli, že to nejdůležitější v marketingu je stále osobní doporučení. Sledujeme žebříčky nejvlivnějších celebrit, obdivujeme Mareše, ale zapomněli jsme na to, že máme v baráku stovky, někdy tisíce zaměstnanců, kde každý má v průměru minimálně 200 přátel na sociálních sítích. Employee Advocacy je buzzwordem v zahraničí už od roku 2012. Firmy, které jako první objeví tento skrytý potenciál, těm se bude o pozornost zákazníků, uchazečů o práci, investorů, veřejnosti bojovat mnohem snadněji.

2. Personalizovaná distribuce obsahu

Sociální sítě jsou nástrojem na personalizovaný marketing ve velkém měřítku. Nárůst pozornosti směrem k instant messaging aplikacím, botům a automatizaci nám ukazuje, kudy se bude marketing ubírat. Ale pro ČR je na tento trend podle mě ještě brzo, úspěšná implementace vyžaduje změnu přemýšlení nad způsobem distribuce obsahu, než je tomu doteď (např. jedna reklama do TV vs. spousta videí do mnoha různorodých kanálů). Třeba Netflix už to dělá, a to rovnou v globálním měřítku. A kromě změny myšlení bude také potřeba začít využívat “big data” nejen jako cool slovo na slidech prezentací a naučit marketingové oddělení programovat.

3. Data-driven Content

Většina redakčních plánů social media manažerů jsou kalendáře. Takhle vypadají naše redakční plány.

red-nahled2red-nahled1

Pro tvorbu obsahu využíváme 3 techniky – Briefing (klient), Sourcing (data), Storming (nápady). Obsah stavěný právě na datech je mezikrok k personalizaci obsahu. Marketing je spojení matematiky a kreativity. A změna přemýšlení nad tvorbou obsahu je něco, co vaše social media výsledky posune o řád výš. Ano, občas i my vyprodukujeme něco, co mi přijde jako sračka, ale rozdíl je v tom, že ta “sračka” fakt funguje. Nemusíte se hádat s klientem, jak má být velké logo, protože to prostě máte změřeno, a víte, jak má ten příspěvek vypadat. To je něco, co mi u spousty marketérů chybí.

4. Social Video

Na konci roku 2016 jsem se rozhodl naučit vlogovat  a vytvářet si sám videa, abych mohl naše produkční oddělení efektivněji disruptovat (Článek: Proč jsem začal vlogovat). Po 10 videích, kdy jsem se naučil stříhat, jsem se v listopadu na WebSummitu jsem dozvěděl, že video už není jen trend, že to je nutná součást. Teď jedeme hlavně 360° videa, a třeba filmy se už točí pro virtuální realitu. 

Schválně píšu “social” video, protože je velký rozdíl v konzumaci videa v TV, na desktopu a v mobilu. Data nám ukazují, že hlavní výzva je teď tvořit videa primárně pro social, a ne pro TV. Máme k dispozici mnohem více dat, produkce je násobně levnější, a jako formát vedou. Buďme více lidmi, točme videa!

5. Social Media First

Probíhá, a další 2-3 roky bude probíhat, boj o přesuny TV rozpočtů do socialu, kde jde v efektivitě vidět obrovská propast. Snažíme se vysvětlovat, že už jsou ty tam doby, kdy stačilo dát TV spot na FB či YT a zapnout reklamu. Ba naopak, je obrovská příležitost díky datům a měření začít vytvářet obsah nejdřív pro social, a pak do něj po otestování investovat, a přetvářet či dále sdílet do dalších kanálů či rovnou ATL (část tohoto nápadu jsem prezentoval i jako produktový feedback na Agency dnu ve FB v Dublinu, a byl vyhodnocen jako jeden z nejzajímavějších).

Jen se podívejme, co se stalo webu. Prvně se vyvíjely weby výhradně pro desktop, pak jsme doměřili, že bychom je měli dělat responzivní. Ti nejerudovanější nyní vytvářejí weby mobile first. A obsahu se stane totéž, budeme obsah vytvářet pro social media first.

Pokud vás zajímá víc, doporučuji se podívat na můj rozhovor pro Mladého podnikatele o trendech pro 2017 nebo mi neváhejte napsat.

Držím nám všem place. 

Sdílet tento článek