Reklama na Facebooku je bezesporu efektivní a nabízí velmi sofistikované cílení. Co když to ale už brzy nebude stačit? V internetovém prostředí se nyní setkávají tři po sobě jdoucí generace, označované jako X, Y a Z. Zatímco ty první dvě tvoří současnou ekonomicky aktivní populaci a internet považují za zdroj informací a komunikační nástroj, ta poslední, která jim šlape na paty se na internetu skoro narodila. Internet je pro ně plnohodnotný svět, kam se přesouvá kromě komunikace i každodenní zábava. A právě tuto generaci chtějí nyní zasáhnout firmy a prodávat jim své výrobky. Budou ale vědět jak na to?
Generační propasti jsou nyní větší, než kdykoliv v minulosti. To, co bylo před pěti lety neplatí a porozumět lidem o pouhých pět let let mladším je pro mnohé úplný kontakt s mimozemšťany. Dnešní mladí lidé mají zvláštní idoly a “role-models”, nejsou názorově stálí ani v krátkém horizontu a často mají své názory velmi pólované. Milovat, nebo nesnášet – nic mezi tím.
Pro firmy to bude znamenat ohromný tlak na sdílený obsah a maximální cit pro své publikum. Stačí neodhadnout reakci a ta potom může připomínat štěpení atomu. Z love-brandu je cesta do pekel otázkou několika dní.
Hrdinové všedních dní
Do Česka také s touto generací pronikají nové světové trendy, jakým jsou i Youtubeři – lidé, kteří tvoří “pořady”, nebo přesněji videoblogy pro tento kanál a už dnes, po relativně krátké době máme prvních několik desítek lidí, kteří se svým počínáním uživí.
Fenomén Youtubu je ale velmi těžko uchopitelný. Ti, co jsou dnes na špici, si svou příčku vydobyli čestně a právem. Jejich fanouškové je sledují dobrovolně, počet fanoušků se zvětšuje organicky a pokusy o výrazné (neuvážené) napojení na brand končí velmi často fiaskem. To hlavní je totiž autenticita a ta se při komercializaci okamžitě ztrácí. Přitom se zde nebavíme o velkých osobnostech. Jsou to obyčejní kluci a holky, kteří neříkají žádné úchvatné a mnohdy ani zajímavé věci. Přesto se dají označit za opinion-leadry generace Z.
Nabízí se otázka, co bude potom – když publikum i youtuber vyroste. Změní se jen nabízený obsah, nebo prostě jedna vlna skončí, aby jí nahradila mladá tvář?
Rozpohybujte svoje reklamy
Ať už jedno, nebo druhé, je na nás – social media specialistech, abychom vývoj sledovali a pokud možno předvídali, protože ten, kdo dokáže Generaci Z zaujmout, bude mít navrch.
S určitostí můžeme říci, že minimálně pár příštích let bude patřit videím. Jak jsme již psali v jednom starším blogu, Facebook se velmi usilovně snaží více a více optimalizovat své prostředí, aby bylo maximálně video-friendly. Tomu přispívá automatické přehrávání videí na Timeline, také lepší možnosti organizace videí a nakonec i slušná měřitelnost jejich výkonu.
Naše challenge bude spočívat v několika krocích:
- Sledovat trendy, pochopit, jak mladí myslí a co je v online prostředí zajímá. Jelikož se toto může měnit každý týden, je potřeba i trendy umět předvídat.
- Analyzovat prvky obsahu, které na cílovou skupinu fungují a vytvořit z nich manuál pro komunikaci.
- Vytvořit video-obsah, který bude vyhovovat zjištěním a důkladně jej testovat. Není možné čekat, až bude video-obsah nutnost. Je potřeba být tím, kdo táhne.
- Upravit tone of voice. Značka nemůže být autorita. Musí fanoušky poslouchat a být personalizovaná spíše do podoby kamaráda, který jim rozumí. S tím se pojí i maximální response rate na stránkách. Stačí se podívat na našeho klienta – BigShock!, kde se toto velmi dobře daří.
Díky, Charlie…
Na straně samotných značek se toto všechno může projevit v krátké době negativně, kvůli nutnosti navýšení rozpočtu, neboť i samotný video-obsah s sebou nese vyšší náklady na produkci a je velmi pravděpodobné, že pro spoustu klientů to bude rozhodující argument. Charles Bukowski ale kdysi napsal větu, která má v marketingu a byznysu univerzální platnost:
“Svět patří těm, co se nepos*rou.”