Novinky
Novinky ve Facebook videu

Novinky ve Facebook videu

Konference #F8 pro facebookové developery je za námi a dnes se proto zaměříme na novinky ve videu na Facebooku, které byly oznámeny.

Kdo se pohybuje ve světě sociálních sítích zaměřených na video a streamování, tak ví, že video obsah se těší nebývalému růstu a popularitě. Každá technologická novinka může pak doslova explodovat, když se dobře podchytí.

V čem je Facebook jiný než ostatní kanály?

Facebook je od základu postavený na principu sdílení dojmů, zážitků a příběhů s okruhem blízkých a přátel. Proto i videa, která mají virální úspěch, dávají uživatelům možnost zjistit, co se v okolním světě děje, dát jim podněty ke konverzaci a konečně i možnost vypnout od okolního shonu a u videa relaxovat (vzpomínáte ještě na televizi?).
Denně mají videa na Facebooku přes 3 miliardy zhlédnutí a dobrá polovina z nich pochází ze sdílení ostatními uživateli. Také si musíme uvědomit, že 65% zhlédnutí pochází z mobilů a tabletů!

denni zhlednuti 3 miliardy a 65% je z mobilu

Počty zhlédnutí na Facebooku denně (zdroj: Facebooklive.com)

Co s tím?

Vzhledem k tomu, že spousta uživatelů scrolluje facebookovým feedem v situaci, kdy nečeká, že se bude dívat na nějaké video, tak není žádným překvapením, že si u videa nepustí zvuk. Pro uživatele na desktopu to nebude příliš rozdílné, protože ti si zase často pouští muziku jako doplněk. Z toho plyne: uploadujte videa, která zaujmou a předají zprávu i bez zvuku.
Shodou okolností jsme jedno takové video vyprodukovali bez mluveného komentáře a vyzkoušeli jeho efekt na stránce klienta Teta drogerie.

Teta Video

Přehrajte video kliknutím

 

Není žádným divem, že video se stalo hitem na facebookové stránce Teta drogerie a přesně podle výše zmíněné formule získalo i velké množství sdílení, protože obsahovalo aktuální dění (barvení vajíček), příběh (nakupování a výroba) a také neslo užitečnou radu do života. To vše se dá z videa pochopit i bez zapnutí zvukového doprovodu!

Video API

Přínos konference F8 nebyl ovšem jen v užitečných radách. Facebook dále představil nové funkce pro uploadování videa, které nám usnadní práci. Společně si je postupně projdeme:

video API náhled

Náhled video API (zdroj: Facebooklive.com)

Facebook chce popdorovat video tvůrce, aby využívali přímo platformu na Facebooku a nemuseli jen sdílet videa například z YouTube. Proto přišli se zásadním vylepšením API pro video.

Již brzy se naroluje každému správci facebookové stránky nová možnost, jak uploadovat video. Budeme moci nejen nahrávat až 1,5 GB soubory, ale také přerušovat nahrávání a pokračovat v něm později.
K videu již delší dobu jdou přidat titulky. Nyní budeme moci přidávat více titulkových souborů pro různé jazyky, což ocení zlatem správci globálních stránek. Co si málokdo uvědomuje, tak dnes není možné nahrát video a nastavit jeho zveřejnění na budoucí datum. To se s video API mění a konečně budeme moci videa lépe plánovat. Co víc, my si je dokonce budeme moci dávat do playlistů, což se projeví na kartě videa u FB stránky. Na té můžete nastavit uvítací “highlighted” video a dále pak videa kategorizovaná do playlistů.
Velkého rozšíření se také dočká report a analýza úspěchu nahraného videa. Jen považte, budete se například moci podívat, kolik lidí se na video dodívalo až do konce a kolik to vzdalo v půlce a dál pak podle toho optimalizovat budoucí produkci (tato metrika už je teď přístupná v přehledech stránky při detailním zobrazení postu s videem).
Nakonec to nejlepší: k videu můžeme také nahrát vlastní poutací obrázek, který vystihuje obsah videa a nemusíme se tak spoléhat, že diváka na facebookovém feedu zaujme pouze autoplay.

Statistika a analýza dat u videa

Statistika a analýza dat u videa (zdroj: Socialsharks)

Už to někdo zkoušel?

Facebook naštěstí nešel do tohoto procesu úplně sám, ale již delší dobu spolupracuje s vybranými partnery (Anvato, Nowthis, Brightcove, Socialflow, Fullscreen, Spredfast, Grabyo, Vimond, Kaltura, Whipclip), kterým přednostně umožnil přístup k API a ti se jali do vývoje vlastních toolů. Od těchto partnerů bych chtěl zvýraznit hlavně tool od Grabyo.

Grabyo

Tento tool nám umožňuje zpracovávat živý video stream v reálném čase na cloudu a pak z živého streamu uploadovat videa na Facebook. Nerozumíte? Příklad: Hraje se mistrovství světa v hokeji a díky Grabyo můžeme ty nejlepší momenty a góly rovnou uploadovat na facebookovou stránku.

Grabyo

Grabyo (zdroj: Facebooklive.com)

Co nebylo vysloveno na konferenci F8?

Na konci panelu o novinkách ve videu proběhlo také Q&A s developerským teamem, který je zodpovědný za video na Facebooku. I když všechny otázky nebyly detailně zodpovězeny, tak aspoň můžeme tušit, kterým směrem se developerský tým udává.

Monetizace

Za předpokladu, že konzumace video obsahu na Facebooku dále poroste a bude to čím dál více ve prospěch videí přímo na facebookové platformě, tak marketéři uvítají možnost dostat reklamy dovnitř video streamu a tvůrci by rádi z těchto reklam viděli nějaký podíl, aby je to dále motivovalo produkovat video obsah exkluzivně pro facebookovou platformu. Tato tématika je pro Facebook velmi dobře známa, ale momentálně se maximálně soustředí na spuštění a vylepšování současné platformy a pomoc tvůrcům dostat video na Facebook. Případné úvahy o monetizačním systému uvnitř této platformy jistě příjdou, ale zatím ani netušíme, jestli se vůbec stihnou představit na příští konferenci pro developery.

Streamování

S rostoucí popularitou video streamovacích služeb jako je Twitch roste i hlad po takové možnosti uvnitř Facebooku. Dle odpovědí developerského týmu to ale vypadá, že hladoví ještě nějakou dobu zůstaneme.

Hlášení obsahu chráněného autorskými právy

Uploadnul někdo vaše video na Facebook bez vašeho souhlasu nebo ve videu použil hudbu, zvuky či obrazový materiál pro který vlastníte veškerá práva? Facebook umožňuje takový obsah nahlásit a tím tak dosáhnout smazání videa. Problém tkví v tom, že oporušení musíte vědět a sami takovýto závadný obsah nahlásit.
Na YouTube funguje systém Content ID, který umožňuje vlastníkům autorských práv nahrát svá díla do databáze a algoritmy Content ID sami prohledávají veškerý obsah a snaží se na porušení práv upozornit. Developerský team přiznal, že vývoj takového systému by trval velmi dlouho a dosud ani nevíme, jestli na něm začali pracovat.

Sdílet tento článek
Provozovatel webu, společnost Socialsharks s.r.o., Jankovcova 1522/53, 170 00 Praha 7, IČ 014 170 70, jako správce osobních údajů, zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro fungování webových stránek a pro analytické účely a v případě vašeho souhlasu také pro retargeting. Více informací. Souhlasím