„Kdo není v roce 2016 na Snapchatu, jako kdyby sociálně neexistoval! A kdyby nebyl Don Draper smyšlená postava a žil v současnosti, hotely Hilton by neinzerovaly nikde jinde!“
Už léta jsme tu neměli platformu, ke které by odborníci na marketing lepili takové množství vykřičníků. Dříve aplikace proslavená výměnou lechtivých fotografií, dnes ten největší oříšek pro značky, téma odborných konferencí i hospodských diskusí. Snapchat je něco. A úkolem nás, i ostatních kolegů v branži, je najít cesty, kterak efektivně zařadit komunikaci oblíbených značek do změti mizejících obrázků a videí.
Slovo „oblíbených“ jsem v předchozím odstavci nepoužil jen tak. Ačkoliv se v současné době pomalu bojíme otevřít kredenc, aby na nás náhodou nevybafnul Snapchatový duch, nelze Snapchat považovat za platformu vhodnou pro všechny. Ano, je velký a exponenciálně roste. A značky, které chtějí komunikovat s mileniály, by měly být přinejmenším na pozoru. Aby však mohl brand na Snapchatu uspět, měl by odpovídat alespoň jedné níže uvedené charakteristice.
1) MÍT SUPER KOMUNITU, KTERÁ JE NA SNAPCHATU
Neexistuje příznivější situace. Fanoušky, které máte již zaháčkované na jiných sociálních médiích, nemusíte pokoutně nahánět po Snapchatu. Jsou tu a znají vás. A tak jim jednoduše dáte vědět. Ahoj, facebookoví fanoušci, jsme na Snapchatu. Kecáme s vámi tady, budeme si s vámi povídat i tam. Pokud máte komunikaci na Facebooku nebo Instagramu příkladně rozjetou, lidem už není divné, že si povídají se značkou úplně stejně jako s dobrým kámošem. Snapchat je pak jen další rozměr vaší vzájemné komunikace. Přirozený tok věcí. Stejně jako si jejich přátelé instalují na telefon nové aplikace, vy se do toho pouštíte též.
Díky léta budované důvěře mezi fanoušky se na Snapchatu dobře daří i energy drinku Big Shock!
2) MÍT BOŽÍHO AMBASADORA NEBO ASPOŇ ROZPOČET NA NĚJ
Na Snapchatu není prostor pro vaše vystajlované ateliérovky na tisíc způsobů. Komunikace na Snapchatu je mnohem osobnější. Při procházení My Stories získává váš příspěvek naprostou pozornost uživatele, a reklamy s claimy tak působí ještě rušivěji než třeba na Instagramu. A pokud váš produkt dosud nemá v sociálních médiích pověst kámoše, lidé ho nebudou mít potřebu sledovat.
To, co ale nezvládne produkt, může zmáknout třetí osoba. Ambasador, influencer, YouTuber, mladý herec, zkrátka kdokoliv, na koho komunita mladých slyší. Spojení jeho fanoušků s těmi vašimi povede ke slušné základně odběratelů na Snapchatu.
Zádrhel? Nikdy nebudete vědět, proč fanoušci váš kanál vlastně odebírají. Milují značku nebo ambasadora? Toť otázka.
3) RAZIT VÝRAZNÝ COOL NÁZOR
Ve světě marketingu není nic lepšího, než když váš brand doopravdy MÁ CO ŘÍCT. Nebo ještě spíše, když má co říct, a zároveň to, co říká, je přirozené a věrohodné. Existuje množství značek, nesoucích si s sebou nějaké sdělení, slogan, vizi, zkrátka těch pár slov, které mají aktuálně v perexu na své webové stránce. Značek se silným a věrohodným názorem ale příliš není. Takové ovšem dokážou díky své dlouhodobé konzistenci přežít na Snapchatu a bavit lidi. Možná ne takové množství jako značky se silnou komunitou nebo slavným ambasadorem. Ale lidi s podobným názorem, kteří si na Snapchatu rádi zanotují. A příspěvky tak budou odebírat zcela přirozeně a se zájmem.
4) BÝT PROSTĚ DOBRÝ A BÝT DOBRÝ TEĎ
Snapchat je všude. A zároveň ho jen málokdo umí doopravdy ovládnout. Na Facebooku a Instagramu bylo již vymyšleno leccos. Na Snapchatu je pole působnosti stále ještě široké. A dveře ke slávě jsou tak aktuálně otevřené v podstatě každému. Není třeba mít komunitu, drahého ambasadora ani výrazný názor. Stačí být prostě dobrý. Kreativně využívat formátu, myslet out of the box, řádit a být super. Zájemce sice nenalákáte sponzorovaným příspěvkem, získáte si je ale skrze média, která budou o vašem skvěle vedeném Snapchatu chtít napsat . Odborná veřejnost lační po pozitivních příkladech. A po vizuálně a nápadově našlapaném Snapchatu je aktuálně hlad. Buďte skvělí, dejte o tom vědět a proslavte se. A honem. Než vás někdo předběhne!
… A KAM TÍM CELÝM MÍŘÍM?
Na Facebooku jsme už na ně zvyklí. Na stránky značek, které nemají co říct. Často se ale umějí schovat za pěkný obrázek z fotobanky a klišé, které zatím nestihly zestárnout. Na Snapchatu to aktuálně bez konceptu nejde. Dokud nepůjde lidi snadno fackovat reklamou, má uživatel nad značkami absolutní moc. A vy mu tedy musíte být kámošem a důvěrníkem, hovořit skrz osobu, kterou má rád, souznít s jeho názorem anebo být prostě zábavný. Komunikace na půl plynu, kdy si vytvoříte dopředu deset příspěvků, naplánujete je, a máte na měsíc vystaráno, vám tu zkrátka neprojde.
Alespoň prozatím.