Další pokračování miniseriálu Kuby Křenka o tom, jak využívat Facebook pro firemní stránky. Tentokrát se zaměřením na to, co vám může přinést Facebook reklama, jestli je lepší dělat si vše in-house nebo se nebát outsourcovat a o tom, proč je dobré stanovat cíle, které si můžete změřit.
Ano, Facebook umí dělat reklamu a dokáže vám přinést zisk.
Mnoho firem, které na Facebook nově vstoupí, smýšlí tak, že se jedná o místo, kde mohou zadarmo šířit svá marketingová sdělení. Ano, částečně mají pravdu. Jenže se stále rostoucím počtem uživatelů a firem se také velmi rychle zvyšuje množství obsahu, který na této síti vzniká. Z toho důvodu Facebook čím dál tím více filtruje, ke komu z lidí, kteří vaši komunikaci sledují, se váš příspěvek opravdu dostane. Nemějme mu to za zlé, bez chytrých algoritmů, které toto zajišťují, by se z návštěvy Facebooku stal velmi nepříjemný chaotický zážitek. Ale ve chvíli, kdy jsme za reklamu kdekoli jinde zvyklí platit (ať už se jedná o inzerci v médiích, billboard u dálnice nebo třeba banner na Seznamu), není důvod se zapřisáhle bránit investovat část rozpočtu také do reklamních formátů, které nabízí Facebook. Pozitivní je, že nabízejí velmi dobré možnosti zacílení. Chcete například vaši reklamu dostat k lidem, kteří bydlí ve velkých městech, zajímají se o sport a za týden budou mít narozeniny? Není problém, to vše a mnoho dalšího je možné. A co víc – velmi efektivní.
Svépomoc vs. outsourcing aneb kdo to má dělat?
Na sociálních sítích velmi úspěšně funguje mnoho firem, které se o své profily starají sami. Bohužel je ale i spousta těch, kterým to zkrátka nejde. A je to logické – každý jsme jiný, ten umí to a ten zas tohle. Samospráva profilu, třeba na Facebooku, vám oproti outsourcingu může přinést množství výhod – nemusíte nikoho školit, zbavíte se nutnosti se správcem pravidelně komunikovat, jste „hned u zdroje“ a máte okamžitý přístup k informacím a aktualitám. Ale nebuďte naivní – stejně to pro vás bude práce navíc. Sami zvažte, jak cenný je váš čas a která z variant správy profilu se vám z ekonomického hlediska více vyplatí. Nezapomeňte však do této rovnice dosadit výše zmíněnou „vhodnost“ onoho člověka, který by funkci správce měl zastávat. Cítíte-li nejistotu, zvažte aspoň možnost zaškolení daného pracovníka nebo spolupráce s profesionálem (ať už z řad freelancerů nebo agentur) – tím se nedá nic moc pokazit. Avšak ani tuto volbu nepodceňte. Ptejte se na zkušenosti, reference, hledejte originalitu a kreativitu.
Neoddělujte Facebook od dalších komunikačních kanálů.
Tohle si prosím zapamatujte: Facebook (ani jiná sociální síť) vás nespasí. Nejedná se o instantní řešení, jak zbohatnout, opravdu ne. Facebook je prostě jedním z komunikačních kanálů, které vám mohou pomoci ve vaší snaze prodávat službu nebo produkt. Uvažujte globálně, uvažujte o vztazích v rámci marketingového a komunikačního mixu. Stanovte si, čeho vlastně svou aktivitou na Facebooku chcete dosáhnout. Dobrá rada zní: tyto cíle si kvantifikujte. Pro příklad, špatným cílem je třeba „Chci, aby o mě vědělo více lidí“, lepším cílem pak analogicky může být „Chci, aby se o výhodě mého produktu na Facebooku tento měsíc dozvědělo 50 000 teenagerů a aby si jej 5 % z nich koupilo přes e-shop.“ To všechno si pak můžete změřit a zpětně zhodnotit, nakolik byl cíl reálný, jak by bylo vhodné jej nastavit pro další měsíc, zdali se nestala chyba někde v nastavení procesu, který měl zaručit splnění cíle nebo jestli daný produkt nemůže mnohem lépe oslovit jinou cílovou skupinu, než bylo doposud předpokládáno.