Facebooku se před lety nepodařilo ani po několikátém pokusu koupit platformu Snapchat. Tak se ji rozhodl zlikvidovat. Co znamená nová funkce Facebook stories pro Snapchat? Jak nová funkce ovlivní influencer marketing. Čísla z minulosti nám napoví. Nejdůležitější z nich pro vás shrnul Tomáš “Xerox” Dvořák v krátkém článku:
Snapchat byl jednou z nejrychleji rostoucích sítí v historii social media. Od roku 2015 dokonce rostl stabilně o průměrně 12,5 % každý kvartál. To se ale změnilo na podzim roku 2016, kdy Instagram představil svá Stories. Růst Snapchatu se v posledních dvou kvartálech 2016 zpomalil, a ke konci roku téměř zastavil.
Snapchat si několik let budoval stabilní komunitu, která dnes čítá kolem 152 miliónů denně aktivních uživatelů. Instagram stories se na 150 miliónů dostal za tři měsíce. Měl to totiž podstatně jednodušší – v té době už samotnou platformu používalo 300 miliónů lidí každý den. A Instagramu se povedla další věc. Nalákal k používání tohoto typu obsahu i starší cílovou skupinu, než jakou střádal Snapchat.
O čtvrtinu víc klikání
Efekt okamžitě pocítili influenceři, kteří (podle Fighter Interactive a Delmondo) zaznamenaly propad o 15-40 % v konzumaci svého obsahu na Snapchatu. Při porovnávání obou platforem Instagram zaznamenal o 28 % vyšší míru prokliku do svých Stories. Až 10 % sledujících uživatelů na Instagramu potom denně vidělo některou publikovanou Story, což je nadprůměrně dobrý výsledek.
Facebook se ale s takovými výsledky nespokojil a na začátku roku 2017 uvedl Messenger day, tentokrát jako součást messaging aplikace, kterou navíc osamostatnil, takže jí může člověk využívat i když nevlastní Facebook účet. A nyní přichází s třetí variací na Stories, tentokrát přímo v hlavní (v mobilní) aplikaci Facebooku.
Kam s ním?
Jaká je? Je velmi rychlá, (na rozdíl od Snapchatu) uživatelsky příjemná a nabízí už nyní spoustu bláznivých filtrů, tak jak jsme u podobných aplikací zvyklí. Navíc nabízí potenciálně mnohem větší zásah než Snapchat (i Instagram). Uživatelé všech zmíněných už nyní přiznávají, že si budou muset brzy vybrat. Málokdo totiž chce vytvářet obsah na všechny platformy, když je možné všechny uživatele oslovit na jedné. Výhoda Instagramu a Facebooku pak je, že můžete obsah rozkopírovat do všech ostatních. A pro marketéry je největší plus jednoznačně reklama, která už nyní v Instagram stories funguje a má se dále rozšiřovat, a postupně přejít i do všech zmíněných funkcí.
Poslední rána pro Snapchat to pravděpodobně nebude. Ten má velmi stabilní základnu v nejmladší generaci, které navíc vyhovuje, že zde nemají – jako na Facebooku – své rodiče. Dá se ale tušit, že růst Snapchatu se tím definitivně zastaví a v následujících letech bude uživatele spíše ztrácet. Ledaže vytáhne nějaký trumf a všechny překvapí! Budeme to bedlivě sledovat a těšíme se na výsledek, ať už bude jakýkoliv!