Inspirace, Novinky, Z akvárka

Facebook sushi – Výstupy z workshopu s Facebookem

Facebook sushi – tak zněl název workshopu, který jsme uspořádali pro své nejvýznamnější klienty spolu se zástupcem Facebooku. Probíraly se novinky a aktuální trendy ve vodách sociálních médií.

facebook_sushi_workshop

Více na žraločím instagramu a facebooku.

petr„Společnosti inzerující na Facebooku dlouho řešili problém, že neexistuje přímý kontakt na Facebook. Právě díky naší specializaci pouze na sociální sítě jsme od roku 2011 disponovali přímým kontaktem a jsme rádi, že před rokem dokonce Facebook alokoval dva reprezentanty pouze pro Českou republiku. Tito reprezentanti čas od času navštěvují Prahu a pravidelně s nimi konzultujeme nejnovější kampaně a vyměňujeme zkušenosti. Přítomnost zástupce FB jsme využili k uspořádání a jsme rádi, že jsme mohli zprostředkovat přímý kontakt s Facebookem. Bylo to skvělá příležitost si vyslechnout všechny informace a novinky přímo od zdroje,“ dodává Chief Shark Petr Andrýsek.

Novinek nebylo málo, a tak jsme pro vás připravili souhrn nejdůležitějších informací.

Engagement

Posledních pár měsíců většina firem řeší snižování organického zásahu Facebooku a mnoho z nich se tomuto kroku brání a snaží se ho obejít, místo toho, aby se mu přizpůsobila a vytěžila z něj maximum. Organický reach nikdy výrazně nefungoval a pouze proto, že firmy naháněli fanoušky přílišnou frekvencí příspěvků, teď trpí nedostatečným zobrazováním obsahu. Ve chvíli, kdy se však od této skutečnosti oprostíme a pojmeme tuto „novinku“ jako příležitost, otevírá se před námi mnoho možností – například custom and lookalike audiences jsou jedním z nejsilnějších nástrojů Facebook Ads.

graf_competition_for_feed

Naše případová studie s využitím custom audiences pro B2B na Facebooku zveřejněna ve Facebook studiu.

Engagement je i v hantýrce Facebooku velmi široký pojem a zahrnuje různé druhy kliků. Uživatelé se dělí na tvz. Engagers (zapojují se do komunikace) a Watchers (jen konzumují). Engagement však neznamená prodej. Engangement či CTR může být velmi zajímavým indikátorem trendů, ale není směrodatný. Zahraniční analýza Nielsen NetEffect ukázala, že CTR nekoreluje s ROI, tudíž prokliky či engagement nemusí mít žádný vliv na obchodní výsledky společnosti.

graf_ctr_Vs_roi

Většina firem se mylně zaměřuje pouze na tzv. engagers a zcela zapomíná na watchers, kteří ve větší míře tvoří právě skupinu potenciálních zákazníků.

Často se řeší, že větší značky nemají možnosti, jak měřit dopad sociálních sítích, ale ani to není žádným pravidlem. 

Podle nás je ale měření pouhého engagementu jen výmluvou pro ty, kteří nechtějí měřit opravdový dopad sociálních sítí na obchodní výsledky.

Vše se dá nějakým způsobem měřit, je však potřeba být kreativní. V ČR nejsou dostupné natolik sofistikované nástroje na měření dopadu online reklamy do offlinu. S jistou mírou kreativity je lze nahradit například A/B testováním. Kdy například spustíte Facebook reklamu ve dvou stejných regionech, při zachování ostatních parametrů, a můžete pozorovat změnu výsledků. Podobných způsobů lze najít několik. Jen je potřeba chtít tyto výsledky opravdu měřit.

TV reklama a Facebook

Trendem a tématem letošního roku je přesouvání televizních budgetů do sociálních sítích. Facebook se velmi rád srovnává s televizí, neboť je schopen za nižší cenu oslovit větší cílovou skupinu s mnohem větší přesností. Avšak mnoho značek je stále velmi konzervativních. Rok 2013 byl v tomto případě milníkem – ukázalo se, že čas strávený v digitálním prostředí překonal ten, kdy lidé sledují televizi. Posledním podobným případem byl ten z 60. let, kdy televize překonala rádio.

graf_historie_digital

Uživatelé kontrolují Facebook v průměru 14x za den!

Například v cílové skupině 18-34 má Facebook během dne větší reach (až na primetime) než televize.

graf_FB_vs_TV_reach

V USA dle AGB Nielsen Media Research z března 2014 má 50 % lidí během sledování televize zapnuté ještě jedno zařízení (tablet či mobil). 60 % během reklamy a 75 % i během celého programu. Zajímavostí je, že 85 % těchto uživatelů je na Facebook a pouze 5 % z nich na Twitteru a to je Twitter v USA mnohem silnější sociální síť než u nás v ČR.

graf_opportunity_reach_people

Videoobsah je trendem, na který se chce Facebook detailnější zaměřovat. YouTube je dlouhodobě brán jako nejlepší síť sociálních sítí pro videa, avšak na na mobilu YouTube nikdo moc videa nesleduje.

peter_pod„Pokud chce televizní inzerent být uživatelům nablízku v průběhu celého dne, ať už se nacházejí kdekoliv a nikoliv pouze v obýváku a v primetime, mobil je k tomu to nejvhodnější zařízení a Facebook je na mobilu ta nejvyužívanější platforma. Lidé zde tráví 20% veškerého svého mobilního času. Zadavatel může v mobilním news feedu inzerovat a přitom využívat všech možností Facebooku – naší přesnosti cílení, velikosti zásahu a času tráveného uživateli na Facebooku“, shrnuje Peter Podolinský, zástupce Facebooku pro ČR a SK.

„Video formát na Facebooku funguje nejlépe jako nativní, tedy umístěný přímo na Facebooku, jak plyne z analýzy kampaní našich klientů a srovnání s kampaněmi, kde video bylo pouze odkazované linkem na Youtube,“ doplňuje Podolinský.

Radou do budoucna je efektivně doplnit TV reklamu například kvalitním obsahem na Facebooku . Firmy mohou zaměřit reklamu na svou cílovou skupinu v době reklamy v TV nebo právě díky Facebooku prodloužit vysílací čas dané reklamy. Vhodná může být například možnost nabídnout exkluzivní obsah s kontextem před, po nebo během samotné TV kampaně.

graf_snizeni_GRP

Grafi ukazující snížení ceny za GRP a zvýšení dosahu v případě přesunutí menší části rozpočtu z TV kampaně do Facebook Ads.

Facebook studio – nejlepší kampaň na FB oceněnou samotným Facebookem vyhrála reklama na Newcastle Brown Ale, značku portoflia Heineken z dílny Droga5, která před Superbowlem teasovala to, že ovládne reklamu na Superbowlu, aniž by jí umístila v drahém reklamním breaku. Kampaň zaznamenala mnohem větší zásah, než kdyby peníze utratili na nákup reklamního prostoru během Superbowlu. Kampaň najdete na stránce Facebook studia.

Obsah a kontext

Léto je tady a tradiční reklama i na Facebooku nemusí již zasáhnout tolik lidí. Převážně v TV jde vidět výkyv v přítomnosti na těchto kanálech.

graf_lidi_pres_TV

Lidé netráví tolik času doma, ale určitě s sebou mají mobilní zařízení.

graf_mobile_unique_views

Facebook  v České republice má každý měsíc aktivních 4,3 milionu uživatelů, z toho 2,6 milionu se přihlašuje na Facebook právě z mobilních zařízení. A každý den svůj Facebook z mobilu kontroluje 1,7 milionu uživatelů.

Uživatelé meziročně stále více sdílí téamta související s létem. Z analýzy Facebooku o trending topics vychází, že uživatelé mnohem více sdílí témata související s létem než v minulých letech. Jsou tedy stále aktivnější a sdílejí své zážitky.

graf_FB_letni_temata

V těchto letních měsících je třeba cílit reklamu na Facebooku právě na mobilní zařízení uživatelů a do newsfeedu uživatelů. V roce 2013 bylo 40% výdajů investováno do TV reklamy, 13% na desktop a 7% právě do mobilu. Do budoucna se očekává, že se tyto poměry budou vyvažovat směrem k mobilní reklamě.

Novinky

Vylepšená video reklama
Jednou z novinek bude od července vylepšená video reklama. Již před měsícem Facebook oznámil lepší a detailnější statistiky u videí a od července tohoto roku chystá spustit speciální formát pro videa. Jednou z klíčových funkcí bude možnost cílit na uživatele, co již viděli nějaké vaše předchozí video.

Reach and Frequency buying
Frequency buying je novinkou v nakupování reklamy. Definujete si reach a frekvenci zobrazení a Facebook cíl plní. Nakupujete tedy množství a frekvenci zobrazení reklamy na svou cílovou skupinu. Tímto nástrojem se chce, podle nás, Facebook přiblížit nativnímu nakupování TV reklamy, aby firmy mohly výsledky ještě lépe srovnávat.

Audiences Insights
Facebook pro své partnery, tedy i pro nás jako partnera,  již zpřístupnil nástroj pro detailní statistiky vaší cílové skupiny. Jedná se o nástroj, díky kterému můžete získat o své cílové skupině mnoho informací jako jsou sociodemografické složení, co lajkují, kdy jsou aktivní a spoustu dalšího. Tento nástroj by měl být již brzy přístupný všem inzerentům.

To je ve zkratce to, co jsme na našem žraločím Facebook Sushi probírali. Pokud jste se k nám do akvárka nedostali a některá z témat vás zaujala, nebo byste rádi prodiskutovali konkrétní kampaň či využití novinek pro vaši firmu, napište nám a rádi s vámi vše probereme, třeba nad nějakým dalším dobrým sushi.

Sdílet tento článek
Provozovatel webu, společnost Socialsharks s.r.o., Jankovcova 1522/53, 170 00 Praha 7, IČ 014 170 70, jako správce osobních údajů, zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro fungování webových stránek a pro analytické účely a v případě vašeho souhlasu také pro retargeting. Více informací. Souhlasím