Z akvárka
Hostili jsme Johnyho Machette: Proč jsou Youtubeři dobří?

Hostili jsme Johnyho Machette: Proč jsou Youtubeři dobří?

Zatímco před rokem se o slavných, nejen českých YouTuberech hovořilo jako o internetových celebritách, dnes bychom se již nebáli je nazvat celebritami bez přívlastku. Navzdory masivnímu nárůstu jejich popularity se však stále jedná o entitu, které řada firem nepřikládá váhu a ne zcela rozumí jejímu vysokému vlivu. A proto jsme nejen pro nás, ale i pro naše klienty uspořádali experimentální sezení s jednou z nejznámějších českých, již nejen internetových celebrit. Rapperem Jonášem Čumrikem alias Johnym Machette.

„Firmy se musí naučit spolupracovat s daným YouTuberem kontinuálně, využít dlouhodobou spolupráci a neustrnout, jinak se nově nabytí followeři začnou odhlašovat a fanoušci odcházet,“ prohlásil hned na úvod Matěj Kretík ze společnosti Booking Agency, mediální zástupce Johnyho Machette. V tříhodinovém přátelském posezení jsme našim klientům i sami sobě dovolili nahlédnout do mentality YouTuberů takříkajíc z první ruky. A kromě vhledu a seznámením s Johnym se klienti ptali na vše, co je ohledně YouTube zajímalo. K otázce klienta, zda je YouTube vůbec brán jako důvěryhodné médium, se Johny vyjádřil jasně: „Odběratelé berou svého oblíbeného YouTubera za svého kamaráda, jsou s ním téměř v denním kontaktu, žijí s ním jeho život.“ Doporučení produktu od takového YouTubera se tak určitým způsobem dá připodobnit k doporučení od blízkého známého.

machete2

Jak trefně prohlásil Kretík, firma by neměla oslovovat YouTubery náhodně, naopak dobře si vybírat, který YouTuber svým projevem, cílovou skupinou, probíranými tématy zapadá do koncepce značky. „Když chce firma začít s podobným sponzoringem, měla by se porozhlédnout po YouTuberech, kteří třeba již produkty značky někdy v minulosti zmínili,“ dodává Kretík. Podpora YouTubera se při špatném výběru může stát pro firmy snadno dvousečnou zbraní. Johny ostatně sám připouští, že někteří, byť i známí YouTubeři mohou být nespolehliví či se prezentovat takovými videi, s nimiž by pak firma nechtěla spojovat své jméno.

Reklama ve vlozích na YouTube by měla být především přirozená, nenásilná a měla by dobře zapadat do stylu, který daný YouTuber dlouhodobě razí: „Kdyby například YouTuber uzavřel kontakt s výrobcem marmelád a zničehonic by prohlásil, že je právě tahle marmeláda skvělá, jeho fanoušci snadno odhalí placený obsah, doporučení mu hůře uvěří a možná by tím ztratil i některé fanoušky,“ poznamenal Johny. Pokud by však ve videích YouTuber dlouhodobě snídal například meruňkovou marmeládu a po nějaké době by podotknul, že jeho oblíbená firma oznámila novou borůvkovou, byla by taková reklama logickým vyústěním věcí.

Debata o promovaných produktech nás přivedla na myšlenku, zda vlastně existuje takový výrobek či služba, která je pro podobnou reklamu na YouTube vyloženě nevhodná. Dovedeme si vcelku živě představit, jak YouTuber ve svém videu přirozeně chválí například i bankovní konto nebo leteckou společnost. Každý přeci, YouTubery nevyjímaje, chce cestovat levně s vysokým komfortem nebo mít bankovní konto bez zbytečných poplatků.

Cenným výstupem, který Johny a Matěj vštípili nám i našim klientům, je významnost dlouhodobé spolupráce firmy s YouTuberem a umění si práce YouTubera vážit. Spolupráce, ve které je daný YouTuber „pouze“ dotován produkty a pravidelným finančním obnosem, začne být dost možná brzy nedostatečná. Za mylný pak lze považovat názor, že by se firma měla spojovat právě s jedním YouTuberem. Je totiž chybou uvažovat o YouTube jako o jednom velkém nesegmentovaném trhu. Jednotliví YouTubeři mají svoje niky, sledují je různé vzorky lidí, ať už se jedná o fanoušky módy, líčení, hudby nebo počítačových her. A každou takovou niku lze zasáhnout různými způsoby.

machete1

Příjemné posezení nad zajímavými tématy nás vyzvalo k zamyšlení, zda by to náhodou neměly být samy firmy, které by se měly snažit vychovávat své vlastní „internetové“ celebrity. Tak jako hokejové kluby investují do talentů na draftu, zda by i firmy neměly vyhledávat malé internetové hvězdičky a pomáhat jim finančně i prostorem v dalším růstu.

Johny Machette po návštěvě u nás napsal na svůj Instagram, že se s námi bavil o tom „proč jsou YouTubeři dobří“. A my ručíme za to, že pro firmy dobří doopravdy jsou. Je zapotřebí se nebát vstoupit do neznámých vod, pochopit, že YouTubeři nejsou už jen komici bez názorů, a začít jejich práci brát vážně. Čím dříve totiž firmy pochopí jejich sílu, důvěru, kterou ke svým internetovým celebritám mají jejich fanoušci, tím dříve mají možnost uspět. A nezáleží přitom, zda prodávají limonády anebo cestovní pojištění. Nebojte se experimentovat. Budoucnost už je.

Sdílet tento článek
Provozovatel webu, společnost Socialsharks s.r.o., Jankovcova 1522/53, 170 00 Praha 7, IČ 014 170 70, jako správce osobních údajů, zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro fungování webových stránek a pro analytické účely a v případě vašeho souhlasu také pro retargeting. Více informací. Souhlasím