Novinky
Jak se žije s Reakcemi na Facebooku?

Jak se žije s Reakcemi na Facebooku?

Na rozšíření tlačítka „To se mi líbí“ jsme čekali dlouho. Rozšíření, které zabrání trapným faux pas. Rozšíření, díky nimž už nebudeme lepit roztomilé reakce pod smutné artikly. Tlačítko „To se mi nelíbí“ jsme od začátku klepů považovali za očividné, ale zároveň byznysově nevhodné řešení. Jen si to vezměte. Obohatit své médium o funkci, kvůli níž vám může kdekdo jednoduchým tlačítkem vyjádřit odpor k produktu, by byl koneckonců gól do vlastní brány. A tak na místo poptávaného tlačítka s negativním postojem, přišlo pět Reakcí, které… zatím neřeší vůbec nic.

Lajk, Srdíčko, Haha, Paráda, To mě mrzí a To mě štve. Na první dobrou se jedná o přitažlivý způsob, jak marketérům umožnit ještě lepší analýzu sentimentu. Považují lidé váš příspěvek za vtipný? Naštvali jste je? Nebo jak? Jenomže abychom mohli sbírat takto přesné informace, museli bychom žít v ideálním světě. V takovém, kde každý uživatel, který se rozhodne reagovat na váš příspěvek, bude vyhodnocovat svou emoci zcela racionálně. Jak moc se mu příspěvek líbí? Je to spíš opatrná náklonnost, totální zamilování se anebo jen mírný úšklebek.

Jakkoliv bylo „To se mi líbí“, jako jediné možné tlačítko pro vyjádření podpory, nedostatečné, šlo rozhodně o průhlednou metriku. Snad kromě „To mě mrzí“ a „To mě štve“ si však může každý uživatel nové Reakce vykládat různě. Je „Srdíčko“ víc než „Wow“? Co vůbec znamená klasické „To se mi líbí“? A při jak moc dobrém fóru se vyplatí dát „Haha“?

V ideálním světě tak uživatel nejen pečlivě vyhodnocuje svou Reakci, ale také významům Reakcí výborně rozumí. A aby mohl splňovat obojí, musí vlastnit i ty nejcennější možné komodity. Soustředění a čas. Vzhledem k zachování tlačítka „To se mi líbí“ jako standardní Reakce při kliknutí, se průběh interakcí vlastně příliš nezměnil. Na Facebooku si přeci jen lidé krátí své volné chvilky. Prokrastinují. Rychle projíždí novinky, než jim skončí obědová pauza. Nechtějí zdlouhavě rozklikávat menu s Reakcemi. Prostě příspěvek lajknou a vrhnou se na další.

Ostatně demonstrujme si aktuální používání Reakcí na našem klientovi Big Shock! Sotva pár minut po zpřístupnění Reakcí českým uživatelům jsme nasadili příspěvek, v němž jsme publiku takřka napověděli, která Reakce by měla být „ta jejich“. Nová funkce byla tou dobou úplně čerstvá novinka a byli jsme tak zvědaví, jaké budou ve výsledku podíly jednotlivých Reakcí.

Image5

Přestože jsme uživatelům napověděli, na kterou Reakci kliknout, obyčejný palec beztak „vyhrál“ pomyslnou bitvu. A to i přesto, že se jednalo o ryze novou funkci, jíž si lidé na Facebooku mohli v daný den poprvé osahat.

O deset dní později jsme vydali další příspěvek. Příspěvek, který sotva za dva dny získal více než 2200 Reakcí a považujeme jej tedy za úspěšný. Lišta s Reakcemi už tou dobou byla zprávou ze včerejších novin.

Image56

O čem vypovídají výsledky obrázku číslo 2? O faktu, že nové Reakce na Facebooku uživatelé nezačali spontánně využívat. A tak máme jako marketéři namísto rozšířeného reportování sentimentu nečekanou svízel. Co pro nás znamená těch 52 haha, 33 srdíček a sedm wow reakcí? Dost možná jen devadesát dva minoritních uživatelů, kteří mají čas a jsou tak trochu hipsteři.

Jak donutit publikum, aby s rozumem používalo lištu s reakcemi? Soubojem dej srdíčko, pokud máš rád Watermelon, dej wow, pokud Exotic? Možná. Analýza sentimentu je tím ale pasé. A nám přibývá jen další způsob, jak provést souboj „like vs koment vs share“. Hurá.

Sdílet tento článek
Provozovatel webu, společnost Socialsharks s.r.o., Jankovcova 1522/53, 170 00 Praha 7, IČ 014 170 70, jako správce osobních údajů, zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro fungování webových stránek a pro analytické účely a v případě vašeho souhlasu také pro retargeting. Více informací. Souhlasím