Novinky
Virtuální měna ve Swarmu (konečně) slibuje velké věci

Virtuální měna ve Swarmu (konečně) slibuje velké věci

Sledovat kroky společnosti Foursquare, konkrétně s jejich sociální sítí Swarm, je jako být přilepený u nějakého napínavého seriálu. Už je tomu totiž rok a půl co tahle firma rozehrála jednu dlouhou, nesmírně poutavou strategickou bitvu. Bitvu o vlastní ziskovost. V květnu 2014 tnulo Foursquare zásadním způsobem do aplikace, která byla pro řadu lidí (a pro mě též) nedílnou součástí života na mobilu. Tradiční check-iny v právě navštívených lokacích jako kdyby palec na chytrém telefonu mačkal sám. A zatímco aplikace jako taková fungovala skvěle a těšila se přízni fanoušků, společnost Foursquare vedle ostatních bonitních kolegů živořila o vodě a chlebu.

Na první krok bitvy si asi vzpomínáte. Okleštění aplikace Foursquare na pouhý katalog jednotlivých míst a vytvoření aplikace Swarm na check-iny. Ano, to je to správné slovo, na check-iny. Sbohem buďte body, žebříčky, získávání odznáčků, starostování v hospodách, kam chodíte každý den na polední meníčko. Foursquare tehdy rozehrálo bitvu o vlastní život a zároveň rozpoutalo válku s uživateli.

MOBIL1

Vyléčeni ze závislosti na check-inech jsme z profesního zájmu sledovali jednotlivé aktualizace obou vzniknuvších aplikací. Z Foursquare poměrně rychle vyrostl přesný pomocník pro hledání nejbližší hospody, když máte zrovna chuť třeba na černé pivo a thajské nudle. A Swarm? Tomu to stále tak nějak trvá. Teprve před pár týdny do něj autoři konečně navrátili esenci zábavy. Starostování, žebříčky, body – to, z čeho se nás před několika měsíci „pokusili vývojáři z Foursquare vyléčit“. Po stopách systému, na kterém autoři chtějí vydělat, však stále nikde ani památky.

Když jsem výše napsal, že autoři vrátili body, vlastně jsem tak trochu lhal. V srpnu 2015 totiž aplikace Swarm nepřihodila do placu „body“, nýbrž „mince“. Mince, které se vám po týdnu sice smažou, ale přičítají se vám do globálních statistik. Ha, zbystří oko markeťáka, virtuální měna! A poslední aktualizace tuto domněnku jen potvrzuje. Foursquare obohatilo gamifikaci ve Swarmu o investiční systém, který známe třeba z herního žánru RPG. Vylepšovat si můžete stickery – nálepky u check-inů, co vám automaticky přidávají pár mincí navrch. Víte, co mám na mysli? Činku u fitka, kousek margarity u pizzerie nebo počítač, to když se zrovna checkujete v kanceláři. Chodíte často do kavárny a přidáváte si k check-inu onen usměvavý kelímek na kafe? Tak si tuhle nálepku vytuňte. Za stovku z vaší virtuální peněženky vám příště přinese dvakrát více mincí.

MOBIL12

Jako jo. Každá další příležitost, kterak překonat některého z rivalů v žebříčku se počítá. Přesto zde aktuálně máme virtuální měnu, kterou lze investovat jen do zisku… ehm, virtuální měny. Po roce a půl však konečně vidíme kontury jakéhosi byznys modelu. A dost dobře si dovedeme představit, že by mince ve Swarmu brzy mohly fungovat třeba jako měna na rezervačním portálu Restu. Tam si totiž můžete „kredity“ získané za provedené rezervace či napsané recenze proměnit za vouchery do partnerských restaurací. Jednoduché, milé, dost dobře představitelé i zde. Za tisíc mincí získaných za check-iny, desetiprocentní sleva na masáž tam či onde. Za pětistovku malý dortík v oblíbené hospodě. Cokoliv.

Foursquare při vydání aktualizace naznačilo, že jde o první část významných a vzrušujících změn Swarmu. A my prozatím nemůžeme nic jiného než spekulovat. Tak či tak, kde jsou investice virtuálních peněz, tam to okamžitě zavání mikrotransakcemi. Nebyli bychom tedy vlastně ani překvapeni, kdyby se některé nálepky daly získat či vylepšovat třeba za reálnou dvacetikorunu. Na sledování dalších pokroků téhle dlouhé strategické bitvy se každopádně moc těšíme.

A co vy? Používáte Swarm? Podělte se o své názory a zkušenosti s uživáním!

Sdílet tento článek
Provozovatel webu, společnost Socialsharks s.r.o., Jankovcova 1522/53, 170 00 Praha 7, IČ 014 170 70, jako správce osobních údajů, zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro fungování webových stránek a pro analytické účely a v případě vašeho souhlasu také pro retargeting. Více informací. Souhlasím