V poslední době se často diskutuje o tom, že Facebook neustále snižuje organický dosah příspěvků a zasahuje tak značně do obsahu, který se jeho uživatelům zobrazuje. Většina firem působících na Facebooku se proti tomuto ohrazuje a cítí se být Facebookem hnaná do kouta a nucena k využívání placené reklamy. Když se nad tím ale zamyslíme trochu více, začne nám docházet, že to s tím snižováním organického dosahu nebude až tak strašné…
Pokud se podíváme na čísla a zjistíme kolik má Facebook uživatelů, kolik má průměrný uživatel přátel, sledovaných stránek a kolik se denně publikuje příspěvků, vyjde nám, že by se každý den mělo uživateli zobrazit přibližně 1500 statusů. Takové číslo je absurdní a je jasné, že je potřeba počet zobrazovaných příspěvků (nejen těch, které vyprodukují firemní stránky, ale i příspěvků vašich přátel) snížit. Tento objem informací není možné vstřebat ani najít ty relevantní (ruku na srdce, kdo sleduje veškerou aktivitu všech svých přátel nebo stránek, které likuje) a news feed uživatelů by se bez vnějšího zásahu stal jedním velkým informačním smetištěm a chaosem. Co by následovalo je asi jasné, uživatelé by začali z Facebooku odcházet a to by se asi Markovi nelíbilo. Proto Facebook používá algoritmus, na základě kterého zobrazuje uživatelům pouze zlomek možného obsahu na základě jejich preferencí.
Facebook si tímto opatřením udržuje spokojené uživatele a tudíž i spokojené potenciální zákazníky firem, které se na Facebook rozhodly vstoupit. A tady často nastává kámen úrazu. Spousta firem si říká, proč by měli za zobrazování svého obsahu platit, když je Facebook “zadarmo”.
Je třeba si uvědomit, že Facebook je služba, jako jakákoliv jiná a pokud ji chceme dobře využívat pro svůj profit, je třeba si za ní zaplatit. Existuje samozřejmě i několik silných značek nebo komunit, které ani není třeba podporovat reklamou a své publikum si na Facebooku dokáží najít i bez ní, ale zpravidla se jedná o velice specifické komunitní záležitosti, které si uživatelé vyhledávají sami od sebe a dokáží se prosadit i bez této podpory. Pro běžný byznys je ale potřeba za získání pozornosti svého publika platit.
Velká výhoda, kterou s sebou facebooková reklama přináší je její cílení. A jsme opět u toho, uživatelé nestojí o obsah, který je nezajímá. Muži nechtějí aby se jim v news feedu zobrazovaly příspěvky zaměřené na dámskou hygienu, ženy nezajímá, jak si správně uvázat kravatu a teenageři na Facebooku zřídka kdy uvažují nad hypotékou. Proto by si měla každá firma při vstupu na Facebook uvědomit, pro koho tu chce být, jakým stylem chce komunikovat a pak podle toho uzpůsobit svůj obsah a nastavit správné cílení reklamy. Pokud firma splní tyto základní jednoduché kroky, její šance na úspěšné působení na sociálních sítích se zvyšují. Placená reklama je tedy vlastně velkým pomocníkem pro to, aby se sdělení dostalo k tomu správnému uživateli a aktivita firem na Facebooku tak byla efektivní.
Proč tedy vidět ve snižování organického dosahu spíše příležitost než hrozbu? News feedy uživatelů jsou stále více customizované, okleštěné o redundantní informace a tím pádem i atraktivnější. Uživatelé tak tráví na Facebooku mnohem více času a dávají tím větší možnost k zobrazování reklam (ale stále pouze v omezeném množství), pokud jsou tyto reklamy dobře zacílené a trefí se do uživatelova vkusu, je větší pravděpodobnost, že se zapojí do komunikace na stránce nebo si všimne nabízeného produktu. Pokud by zobrazování reklam ani jiných příspěvků nebylo nijak korigováno, Facebook by to mohl jít hodně rychle zabalit a s ním i veškeré snahy o budování komunit kolem značek a B2C kampaně.
Pingback: Ako sa naučiť milovať reklamy | Socialsharks blog()