O spoustě věcí se mluví, ale málokdo je potom opravdu dělá. Trh social media je stále velmi mladý a proto se ho i my snažíme aktivně utvářet. Nyní je nás v pražské kanceláři 19 a ještě dále porosteme a jsme velmi rádi, že se nám daří držet naši stávající specializaci a zároveň jí prohlubovat. I z toho důvodu si můžeme dovolit jít o něco hlouběji než všichni ostatní.
Rozhodl jsem se sesumarizovat několik challenges v rámci marketingu a sociálních sítí, které nás v roce 2015 čekají.
- Video-obsah
Buzzword posledních dvou let. Na YouTube vládnou teenageři a náhodně vzniklé celebrity, a přesto tam značky dokola sypou ten samý obsah vytvořený a propagovaný za obří rozpočty.
Kýchnutí nějakého noname Youtubera má min. 10.000 zhlédnutí a firmy stejně dál utrácejí stovky tisíc za to, aby měly alespoň těch 10.000 zhlédnutí, protože do videa nacpaly další stovky tisíc.
Už před 2 lety jsem poprvé přednášel o Minecrafákovi, který ovládal YouTube a brand manažeři v sále nechápali, jak divák může koukat na záznam, ve kterém se někdo 35 minut natáčel, jak vykopává v nějaké hře tunel.
Osobně si myslím, že spíše nerozumíme tomu, proč uživatelé nekoukají na naše komerční videa. Zkratka nevede ani přes sponzoring YouTuberů, o což se některé značky pokoušejí a říkají tomu práce s influencery.
Výzvy pro nás jsou dvě. Jednak najít správnou formu a myšlenku jakou prezentovat obsah právě skrze YouTube. Druhou výzvou pak je nákladová část; jak stáhnout náklady na výrobu videí co nejníže a nesnížit výrazně kvalitu prezentace obsahu.
V pondělním Marketing&Media se můžete dočíst o naší nové posile Ondrovi Posoldovi, který je přeborník na práci s komunitami na YouTube.
- Interní komunikace
Kult fanouška jakoby se stal posvátným, ale firmy zapomínají na to, co je pod svícnem. Co je doma, to se počítá, drahoušku.
Pyšníte se tím, že jste jako společnost cool a jste na sociálních sítích, spamujete své zákazníky, aby se přidali na Vaši Facebook stránku, ale Vašich 1500 zaměstnanců má v práci Facebook zakázaný, což zní trochu jako pokrytectví.
Nemluvě o tom, že ve chvíli, kdy konečně zákazníka dostanete po úspěšné kampani do obchodu a jeho první zkušenost je extrémně protivná paní na pokladně, tak vyhazujete peníze oknem.
Výzvou pro nás je více zapojovat sociální sítě do interní komunikace, aby byli zaměstnanci její součástí. Když se Vaši zaměstnanci nestanou Vašimi fanoušky, tak proč by měl někdo jiný?
Když se Vaši zaměstnanci nestanou Vašimi fanoušky, tak proč by měl někdo jiný?
- Content
Když se nyní podíváte na náhodných 10 relativně úspěšných stránek na Facebooku, tak zjistíte, že všechny komunikují to samé. Vtípky a fotomontáže, do kterých se snaží za každou cenu dostat svůj produkt, nebo to jsou tipy a triky, které našli někde na internetu, případně vyzdvihují svoje super výhody. Každopádně takový seznam by měl třeba 10 položek a našlo by se v něm 90% značek.
Zažíváme krizi obsahu.
Zažíváme krizi obsahu. Značky nevědí, co komunikovat a často ani jak. Zároveň si myslí, že by obsah měl být levný a podle toho to také vypadá. Zkuste si někdy porovnat, kolik času jste trávili na výrobě Vašeho webu nebo letáku a kolik lidí ho vidělo? Pak se zamyslete, kolik Vás stál obsah na sociální sítě nebo třeba jeden Facebook post a kolik ho vidělo lidí?
Troufám si říct, že vnímání obsahu na sociálních sítích, díky fungování trhu trochu degradovalo a my bychom mu rádi navrátili váhu, kterou si zaslouží, neboť bude hrát čím dál větší roli.
- Integrace
Kolik úspěšných kampaní s propojením do sociálních sítí a do ostatních marketingových kanálů jste loni viděli? Básní se o tom, jak frčí multi-screening, lidé mají mobil pořád u sebe, jsou pořád na Facebooku a instagramu… Oni mají hlavu v mobilu a my na ně dál křičíme z billboardů.
Jakub trávil předloni půl roku v archívech vytvářením obsahu pro jednoho klienta, a když jsme pak s tímto obsahem přišli za PR agenturou klienta, která byla placena od počtu zmínek v médiích a řekli ji, že tady je obsah, který by byl na socialu úspěšný, ať si ho vezmou a klidně využijí i v médiích, tak neměli zájem.
Velké kreativní a reklamní agentury nemají o zapojování sociálních sítí takový zájem – možná se bojí. Avšak my jako specialisté jim z koláče neukrajujeme- naopak, chceme k němu přidat. Nikdy 360 kampaně dělat nebudeme, nicméně rok 2015 pro nás bude o tom nenechat sociální sítě stát jen v koutě, ale ukázat jejich sílu a potenciál v případě zapojení do ostatních marketingových aktivit.
- Data a další pohádky
Většinu svých prezentací v roce 2014 jsem začínal dotazem: „Co budete dělat, až Mark Zuckerberg vypne ze dne na den Facebooku?“ Nikdo neměl slov. Měl jsem tu výhodu oproti účastníkům, že se mě na tuhle otázku ptá poměrně dost lidí a poměrně dost často.
Cpete do sociálních sítí nemalé prostředky, nebo přinejmenším Váš čas, či čas nějakých zaměstnanců a co Vám zůstává v ruce, kromě čísla počtu fanoušků? Jak využíváte to, co na sociálních sítích zjistíte?
Hodně firem laškuje s analýzami sociálních sítí a jsou spokojeni, že mají pěkné grafy pro své nadřízené, ale proč se jich nikdo nezeptá: „K čemu nám ty sociální sítě jsou?“ Odpověď na tuhle otázku vede většinou k sociální sítí samotné. Jsme na Facebooku, abychom tam komunikovali s lidmi na Facebooku a oni nám to lajkovali. Seriously? Proč o tomhle nikdo nepochybuje?
Před pár lety vyrostlo mnoho firem na výrobě aplikací. My před dvěma roky řekli dost a začali se ptát klientů – proč chcete aplikaci? Jeden dokonce odpověděl, že to je jediná zábavná a kreativní věc, co ve své práci má šanci dělat. A že se to dobře reportuje nadřízeným.
Firmy vyráběly aplikace za stovky tisíc a do propagace dávaly nižší desítky tisíc. Opravdu si myslíte, že Vaše aplikace je taková bomba, že natolik multiplikuje ten efekt? Nevyplatilo by se raději ty peníze utratit jen ve FB Ads?
Vyplatilo, a to mnohem více, ale na tom nemáte takovou marži, že? Dnes už to není možné, ale ještě před dubnem 2014 Vám uživatel dal skoro veškeré povolení, a kdybyste moc chtěli, tak můžete číst i jeho soukromé zprávy. Jenže většina firem si ukládala jen maily uživatelů, které pak losovala, aby věděla, koho kontaktovat, že vyhrál. Sociální sítě jsou studnice dat a nikdo s nimi nepracuje. Zapomněli jsme naslouchat. Máme možnost se přímo ptát uživatelů, co chtějí, nebo dokonce jak jim máme náš produkt prodat, ale nikdo to nedělá.
Sociální sítě mohou pomoci ve vývoji vašeho produktu.
Náš klient Big Shock! to pochopil a podařilo se tak loni vytvořit dvě veleúspěšné limitky. (Díky Bobe, jsi borec!)
Ano, jen je třeba si uvědomit, co sociální sítě nabízí, a že mohou pomoci i našemu produktu nebo celému marketingu, ne jen samy sobě.