Krátký seriál shrnující několik základních rad o tom, jak efektivně komunikovat na Facebooku. V první části se dovíte, proč je vlastně tolik důležité, aby značka v současné době na Facebooku byla, proč je třeba věnovat pozornost používaným obrázkům i textaci a jaké jsou základy kvalitní zákaznické péče.
Jestli být na Facebooku už dnes není otázka ale spíš samozřejmost
Na Facebooku jsou v současnosti zaregistrovány přibližně 4 miliony Čechů, tedy zhruba 40 % české populace. Argumenty typu „naše cílová skupina na Facebooku není“ jsou proto v naprosté většině případů poměrně zcestné. Ano, samozřejmě je vždy na zvážení, jestli není výhodnější zvolit jiné médium, kterým bude možno efektivně oslovit potenciální zákazníky, pokud se například zaměřujete na segment seniorů. Na druhou stranu naprostá většina firem by otázku, jestli být na Facebooku, opravdu neměla řešit – odpověď totiž zní ano. Proč? Protože lidé tam jsou a mohli by vás tam hledat. Být snadno k nalezení je v dnešní době naprosto kruciální. Ale samozřejmě – založit si Facebook nestačí, je velmi podstatné si uvědomit, jaký cíl pro vás působení na něm má plnit. Obecně se dá říct, že mezi tyto cíle může patřit poskytování základních informací, propagace značky a šíření povědomí o ní, prodej a péče o zákazníky.
Kvalitní grafické provedení a texty jsou základ, obsah kraluje
Pro marketing obecně je velmi podstatné být v rámci daného trhu zapamatovatelný a rozpoznatelný. Vizuální prvky jsou tím, co si lidé mohou jednoduše uložit do hlavy a co má potenciál velmi rychle vyvolávat emoce nebo předávat určité sdělení. Podobně pak fungují i texty, jejichž příprava je proces o poznání složitější, než jak to na první pohled může vypadat. To jsou některé z důvodů, proč není dobré podceňovat vizuální a textovou stránku komunikace. Každý, kdo pracuje se sociálními sítěmi, by měl být tak trošku psycholog. Empatie vám pomůže zjistit, co by vlastně pro vašeho facebookového fanouška mohlo být zajímavé. Tato vodítka byste měli využít k nastavení toho, jak se vlastně na Facebooku budete chovat. Jsou vaše cílová skupina vysocí manažeři? Mluvte k nim tak, jak dennodenně hovoří oni, nebojte se používat cizí slova či hantýrku, uzpůsobte vizuální styl tomu, jak na ně váš produkt nebo služba má působit – tedy například spíš luxusně než lidově. Ano, na grafických materiálech a textech můžete ušetřit, pokud si je například budete psát sami nebo si najmete gymnazistu, který to pro vás bude zajišťovat. Neříkám, že se jedná o špatnou volbu. Ale dobře zvažte, jestli opravdu to, co na sociálních sítích říkáte a ukazujete, odpovídá tomu, jak chcete působit.
Upřímnost, otevřenost, ochota a vstřícnost – základ zákaznické péče
Sociální sítě jsou místem, kde se na vás s největší pravděpodobností vaši zákazníci dříve či později začnou obracet s žádostmi o radu či pomoc – buďte na to připravení. Sledujte, kdy a kdo se vás ptá, neotálejte zbytečně s odpovědí. Buďte milí, ochotní a vstřícní – lidé to opravdu ocení. Když se náhodou něco pokazí, nelžete a nemlžte, protože tím zaručeně vše jen zhoršíte. Snažte se si z reakcí zákazníků vzít co nejvíc – svůj byznys přece děláte v první řadě pro ně. Neútočte zbytečně na konkurenci, mluvte o tom, proč vy jste dobří a co je ten důvod, proč by si měl kupující vybrat právě vás a ne někoho jiného. Buďte autentičtí, na nic si nehrajte, ukažte skutečné já vašeho byznysu. Nechte fanoušky nahlédnout do pozadí toho, co děláte, ukažte jim například proces výroby nebo zprostředkujte rozhovor s některým ze zaměstnanců. Buďte lidští, lidé se na sociílních sítích opravdu nemění na nemyslící roboty. Tato pravidla zní sice velmi striktně, avšak jsou opravdu obecně platná a vyplatí se jich v maximální míře držet.