Nejspíš jste to taky někde viděli.
Nějaká značka se pokouší v reklamě použít to, co je na sociálních sítích tak populární. Meme. Blbosti z Redditu. Shitposting.
Věci, co jsou záměrně tak blbé, až se přistihnete, že se smějete nahlas.
A taky jste pod tou reklamou nejspíš viděli někoho s tímhle komentářem:
Většinou má taky ten komentář víc lajků než samotná reklama.
Dává to logiku.
V očích běžného uživatele Facebooku je reklama to, co nechce vidět. Kvůli čemu nevidí tolik příspěvků od svých milovaných stránek jako jsou Masterchef Česko memes nebo Memes z Hospůdky Revival.
Facebookové reklamy podle takového uživatele vyrábí někdo, komu říká ‘admin’. Má prošedivělé vousy, kalhoty s puky, používá Internet Explorer, a když kliká na odkaz, dělá to dvojklikem.
A přesně tenhle člověk mu pak sahá do kultury mladejch.
Vypálit, počůrat, posolit.
Svět, ze kterého se nevylžete
Meme definují dnešní dobu.
Jiří Babica by řek, že je lidi mají prostě rádi.
Ale přitom nejde o žádný zapovězený les. Nikdo tam značkám nezavírá dveře, stejně jako je ve své době nikdo nezavíral na Snapchat (heh, o tom něco vím) nebo v současnosti na Tik Tok.
Fandím každému, kdo si se značkou troufne vejít do meme světa. V tomhle světě se totiž ze své troufalosti nevylže. Nepomůžou mu žádní influenceři. Je to jen on a jeho kreativ(it)a.
Výchozí pozice je strašně těžká.
Jste jako ten nový bavič, co jde zkusit standup, ale nesmí přitom používat písmeno ‘e’.
Máte prostě od začátku hendikep.
Univerzální recepis na úspěch není. Jestli teda není recepisem “být jednoduše dobrý a být jednoduše vtipný”. Přesto se pár univerzálních tipů najde.
Tipů, bez kterých budete jenom další ze skopců na porážku.
1) Buďte si předem jistí, že to lidi zkousnou
Nejhorší korporátní meme přichází od značek, které jinak komunikují kávičkové flatlaye nebo sponzoráky s Nikol Moravcovou. Přesně u takových značek to pak celé na člověka působí, jak kdyby se ‘admin’ přehřál.
Když kontinuálně komunikujete s nadhledem a lehce přidrzle, můžete si dobré meme dovolit. Lze si ho dovolit, když vás komunita nebere jako ‘admina’, ale jako ‘kámoše’,
Big Shock! si to třeba dovolit může.
Je totiž takovej pořád.
2) Nezapomeňte, že pořád děláte reklamu
Problém špatných memů od značek bývá především ten, že mají jako hlavní cíl takříkajíc udělat humor. ‘Admin’ chce být vtipný. Chce být virální.
Být vtipný ale přece jen není účel reklamy. Účelem reklamy je komunikovat nějakou klíčovou výhodu produktu. Že Big Shock! dodává energii. Že je v bance hypotéka s nízkým úrokem.
A meme by tuhle klíčovou výhodu nemělo ukrást. Mělo by být prostředníkem pro předání myšlenky.
Naprosto perfektně to teď dělá Spotify.
A vyvrací tím všechny ty hlouposti o tom, že by značky ze zásady neměly meme používat.
3) Ukradněte si z memů jejich UX
9gag a jemu podobné stránky jsou jedinečné zdroje inspirace.
Už jsem několikrát doporučoval je sledovat. Brát si z nich to nejlepší. To, jak je lidi čtou. To, co od nich očekávají. To, co je na nich super.
V prvních odstavcích článku jsem psal, že memy definují dnešní dobu.
A naše facebookové reklamy by se jim měly umět přizpůsobit.
Třeba tím, co lidé čtou první, co druhé, co třetí a co čtvrté.
4) Reagujte dneska, ne pozítří
Internetový humor stárne dvěma způsoby.
Zaprvé: to, co se řeší na sociálních sítích dneska, se nebude řešit pozítří. Pokud se chcete svézt na nějakém trendy tématu, udělejte to hned. Olympem u nás je jednoznačně Triad se svou Ikeou. Dokonalá symbióza super kreativity agentury i přístupu klienta.
Zadruhé: memy stárnou. Jejich esence trapnosti se vyčerpává. Když je vidíte po letech, pomalu ani netušíte, co na nich tenkrát bylo vtipné.
Taky bych dokázal najít pár podobných fosílií.
Heh.
5) Vytvořte si vlastní meme
Tohle je to nejlepší a samozřejmě vůbec nejtěžší řešení.
Vyrobit si něco svého a pořádně to zvládnout podojit. Samozřejmě ideálně tak, aby to začali používat i prostí lidé.
Zdánlivě se to jeví jednoduše. Je to přece “jenom nápad”. Asi nejblíž je tomu aktuální okouzlující kreativa od WeAreGinger pro Kooperativu, která pojmenovává věci, ehm, pravými jmény.
A na které je mi ctí spolupracovat a rozvíjet ji v rámci social media pojetí.
Nejde na první dobrou o meme.
Ale má to ten správný captain obvious efekt, který všichni tak žereme.
Čili nikoliv.
Není jediný důvod, proč by značky neměly používat memy jako způsob vyjádření.
Je ale tisíc způsobů, jak to mohou udělat úplně na prd.
Takže bacha.
(Zdroj podkladu pro cover fotku: https://www.photopinups.org/meme/one-does-not-simply/)