Před několika dny jsem měl možnost se zúčastnit letošního ročníku konference Internet a cestovní ruch a také tam něco málo popovídat o sociálních sítích. Přečtěte si velmi krátký report z akce.
Konference byla samozřejmě zaměřena především na všechny, kdo se v oblasti cestovního ruchu přímo pohybují, zúčastnili se jí markeťáci z cestovních kanceláří, majitelé hotelů nebo jejich sítí, vlastníci či manažeři restauračních zařízení. Na druhou stranu však velké množství informací, které byly během dne publiku přednášeny, platí téměř zcela obecně. Krásným příkladem pro mne byla přednáška o uživatelské zkušenosti (neboli user experience, UX) od Moniky Hilm.
Popisovala, že zákaznická zkušenost je něco, co se vyvíjí s časem, ale může se dramaticky změnit během pár sekund. Tvoří ji, či spíše, může ji tvořit, všechno, čím daný subjekt (firma) je. Lidé nehledají jen užitečnost, ale i použitelnost. A když k tomu navíc přidáte radost z užívání, jdete správným směrem. Celou dobu hovořila o hotelu, kde pracuje, ale já v tom slyšel spoustu pravd týkajících se sociálních sítí.
A o čem jsem mluvil já? Především o tom, že Facebook se mění v reklamní médium a je potřeba ho tak vnímat a adekvátně s ním zacházet jak myšlenkově, tak fakticky. Odvykněme si, prosím, říkat, že „na Facebooku jsme přece zadarmo a on nám teď hrozně ubližuje tím neustálým snižováním dosahu“. Ono totiž nemá smysl plakat nad čím dál více se rozlévajícím mlékem, místo toho musíme změnit prizma a snažit se tento sociální nástroj uchopit tak, abychom jeho možnosti dokázali efektivně využívat.
Jak? Pracovat s daty, kterám nám nabízí, a ve spolupráci se skvělým a unikátním obsahem je používat pro cílení našich sdělení. To mi dává smysl! A pak jsem taky ještě krátce zmínil, jaký je můj názor na další sociální sítě (kromě toho, že je všechny bezmezně miluji). Ve zkratce – všechny jsou u nás v tuto chvíli mnohem menší, než Facebook, což však neznamená, že bychom je měli ignorovat, naopak – měli bychom zvážit, jestli existuje cesta, která bys nás i na nich dovedla ke zlepšení něčeho. A to něco mohou být prodeje, budování značky, péče o zákazníky anebo taky možná ještě něco úplně jiného. Dále jsem mluvil o tom, že vizuální obsah je prostě super a měli bychom s ním pracovat úplně všichni (cestovní ruch k tomu navíc má hodně blízko, že?), protože pro uživatele představuje velmi snadno zkonzumovatelnou informační a emoční stravu. Nakonec jsem se ještě krátce zmínil o tom, že geolokace, dle mého skromného názoru, ještě přijde, ale spíše v podobě jejího pasivního využívání aplikacemi. No, a to bylo tak asi všechno, co jsem stihl říct, než jsem si odešel dát kávu.
Zajímá-li vás prezentace, kterou se během mého rozprávění promítala, můžete si ji prohlédnout níže. Pokud byste chtěli vědět cokoli jiného, než co je v ní k nalezení, neváhejte mě kontaktovat!