Názory
Názor: Proč si myslím, že je IGTV velká věc?

Názor: Proč si myslím, že je IGTV velká věc?

Protože jste právě klikli na článek o IGTV, předpokládám, že jste tak trochu trendoholici. Instagram totiž tvoří trendy. Bez Stories si už původně ryze obrázkovou platformu umíme představit jen sotva. A že měla dříve funkce mizejících obrázků svůj domov na Snapchatu si už na první dobrou vzpomene jen málokdo.

IGTV, chcete-li Instagramová televize, je médium, které umožňuje profilům připnout až hodinová videa. Nemusíme být od narození cyničtí, abychom takový krok okomentovali suše. Snapchat je zdolaný, YouTube je na řadě. Zatímco ale u Stories šlo o přesnou kopii originálu, IGTV má oproti YouTube svá specifika.

Co je ale lepší? A má IGTV vůbec budoucnost?

Opravdu potřebujeme krásná videa?

Pojďme se chvíli zamyslet nad internetovými videi. Zatímco si YouTubeři stále kupují čím dál lepší vybavení pro své vlogy, pro videa na IGTV dokonale postačí mobil. To je pro tvorbu spěšného a aktuálního obsahu samozřejmě praktičtější. Vznikne navíc v podstatě sugestivnější, byť kvalitou znatelně méně atraktivní video, než takové, kterému by autor věnoval péči v poctivé postprodukci.

Otázkou je, jestli je vlastně u valné většiny videí, které konzumujeme na YouTube ta pracná postprodukce třeba.

Dobrým příkladem je IGTV prezence zpěvačky Terezy Kerndlové. Ta nasedla do auta rozdat osobně své nové album fanouškům. A výstupy předávání sype právě na svůj profil na IGTV. Odkazovat z webu na tato videa nejde, Terezy profil si prostě musíte na IGTV najít.

Tereza na IGTV videu vystoupí z auta, předává cédo a kecá s fanynkami. To vše zachycuje její sidekick na mobil a trvá to celé asi minutu a půl. Klasická videověc, jejíž zajímavost končí hranicemi její fandovské základny.

Dovedu si představit, jak se tahle akce rozporcuje do řady YouTube videí. S intry. Mraky střihů. Hodinami času strávených přípravou. Přineslo by to ale reálně fanouškům nějaký užitek navíc? Není pro všechny efektivnější „odbýt“ to celé jedním autentickým – hned hotovým – IGTV videem?

Well well. Samé otázky.

Na příkladu Terezy Kerndlové lze navíc dobře nasát  ještě jednu výhodu, kterou IGTV oproti YouTube má. Řady Instagramerek si svou slávu drží pouze na jednom kanálu. YouTube nemají. A kdyby se pro YouTube rozhodly, musely by na něm své publikum budovat od píky. IGTV pro ně ale nyní znamená pohodlí. Když se rozhoupají k vlogům, diváky už budou mít nasyslené. Gratulki.

Budeme vytvářet Instagram pořady?

Ve firmách, které své produkty nebo služby prezentují na Instagramu, se aktuálně vaří kreativní hlavy. Budoucnost IGTV je přeci jen věštění z křišťálové koule. Co mají značky na IGTV dávat? Aktuálně se to na brandových kanálech množí delšími vertikálními videi, které agentury našly na sdíleném disku s klientem.

Jednou z internetových osobností, která se formátu IGTV chytila ještě dřív, než stihnul zaschnout lak, je americká socialebrita Lele Pons. Ta svůj komediální talent prodávala nejdříve na Vine, posléze na YouTube. A pro IGTV si připravila komediální skeče s vařením. Ty si můžete buď najít na jejím Instagramovém kanálu @lelepons a nebo… se mrknout jak je někdo natočil a nahrál na YouTube.

Záznam se seká a je nekvalitně natočený. Pro představu to ale stačí.

Tramtadadá, What’s Cooking je typické „funny YouTube“ video, jen natočené na výšku s podstatně nižší kvalitou, než na jakou jsme zvyklí z kanálu Lele Pons. Na mobilu vypadá fajn. Je ale na něm výrazně zamakáno postprodukčně a ačkoliv nevidíme autorce pod ruce, tipujeme, že se jí s podobným formátem pracovalo s podstatně nižším komfortem než normálně.

Jakýkoliv pořad či formát, který budou lidé či značky vyrábět pro IGTV, musí brát v potaz způsob, jak lidé tuto aplikaci používají. Ačkoliv na něj můžete nahrát až hodinu dlouhé video, doporučoval bych to se stopáží aktuálně moc nepřehánět. Usledovat půlhodinové video pouze „v ruce“ je oproti desktop-friendly YouTube zatím trochu nefér boj.

YouTube je jako film.
Podívám se na něj, protože se kromě sdělení nakrmí i můj zrak. Kamerovým uměním. Efekty. Hádéčkem.

IGTV je jako skeč.
Můj doprovod při čekání na tramvaj. Skeč, u které mi nevadí, že se mi blbě načítají data a že se mi obraz ne a ne pořádně doostřit.

A ještě si neodpustím jedno moudro. Zatímco na YouTube si při blbém sdělení můžete pomoci krásnou kamerou, na IGTV jste v takovém případě nazí. Obsah musí být zábavný. Přes to nejede vlak.

Znamená IGTV smrt „Link in bio“ statusů?

IGTV ostatně disponuje ještě jednou výraznou výhodou, kterou média zatím možná neprávem opomínají. Každý YouTuber má svůj profil na Instagramu. Prostě má. Když totiž postne nové video, postne s ním zpravidla i příspěvek na Instagram, to aby na něj upozornil. Vždyť to znáte. Z hlášky „link in bio“ už se stal takový running joke, že se dostal dokonce i do kolekce Bershky.

10122345-4

Nepochybujeme o tom, že video na IGTV půjde v průběhu týdnů krásně propojit s obyčejným příspěvkem na zdi. Pro fanoušky daného Instagramera to bude ta nejsnadnější možná práce.

Když je namlsá teaser v podobě příspěvku od jejich oblíbence, jednoduše se proklikne na video. To všechno v rámci jedné aplikace, bez toho, aby Facebooku prchali lidé ke Google. Bez otravného „link in bio“. Tak, aby byl Facebook, potažmo Instagram, co nejspokojenější.

Fikané, ne?

Je YouTube platformou pro starochy?

Tohle je pro mě klíčová otázka celého YouTube vs. IGTV problému. Ačkoliv jsou YouTubeři pro řadu dospělých výdobytkem téhle „zvláštní nepochopitelné onlinové doby“, samotní YouTubeři neprožili dětství na sociálních sítích. Když byli tak staří jako jejich aktuální majoritní publikum, hltali o víkendu televizi nebo šmejdili po internetu u počítače.

Jejich aktivita na YouTube se vlastně až tak moc neliší od televize, kterou dobře znají z dětství a v níž se jako malí možná tak moc viděli. Mají prostě na YouTube svůj pořad, co se postupem času zdokonaluje. Stejně jako měla Lucie Vondráčková svůj Klub Marmeláda nebo Tereza Pergnerová Eso.

Co ale bude přirozené pro generaci, která umí ovládat chytrý telefon podstatně dřív než své tkaničky na botách? Nebude pro ně vertikální obsah na IGTV něčím, co budou od internetové zábavy očekávat v první řadě. Nebudou se smát videím Jirky Krále podobně, jako nám přijde úsměvná Marmeláda z roku 1994?

Není to nemožné. I proto doporučuji se IGTV zabývat, dokud s ním vaše konkurence neumí. Náskok je vždycky plusový bod. A i když se nejprve začnete zabývat pouze jednoduchými formáty, osvojíte si techniku a stanete se  brzy zběhlými.

Stejně jako kdysi u Instagram Stories, i IGTV totiž věštím velkou budoucnost.

Tak se na ni připravme.

Sdílet tento článek
Provozovatel webu, společnost Socialsharks s.r.o., Jankovcova 1522/53, 170 00 Praha 7, IČ 014 170 70, jako správce osobních údajů, zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro fungování webových stránek a pro analytické účely a v případě vašeho souhlasu také pro retargeting. Více informací. Souhlasím